Blog

De wereld staat niet stil. Dus ook niet voor BrandMR. Op deze pagina vertellen onze medewerkers over nieuwe ontwikkelingen in het recht en over zaken die blijvend actueel zijn.

lekkage square

Huis en wonen | Ingebrekestelling, Lekkage, Woning

Lekkage aan het dak van nieuwe woning ontdekt? Dit is wat je moet doen!

Het is de nachtmerrie van elke huizenkoper: een paar weken na de verhuizing verschijnen er bruine vlekken op het plafond: lekkage! Om verdere schade te voorkomen, schakel je een dakdekker in. Die ontdekt dat de dakgoot verstopt zit en dat dit probleem er al langere tijd is. Tot overmaat van ramp heeft het water ook schade veroorzaakt aan het dakbeschot, dat ernstig is verrot. Volgens de dakdekker hadden de verkopers dit moeten weten. Je besluit de dakdekker de schade direct te laten herstellen om verdere problemen te voorkomen. Maar is dat wel de juiste aanpak?

Lees meer
Blokker en Stella (square)

Aankopen en geld | betaling, winkel, faillissement

Blokker heeft surseance van betaling gekregen, Stella heeft het aangevraagd, wat betekent dit voor jou?

Stella, de bekende verkoper van e-bikes, heeft surseance van betaling aangevraagd vanwege financiële problemen. Ook Blokker, de bekende winkelketen, heeft recent uitstel surseance van betaling aangevraagd en gekregen. Bij een surseance krijgt een bedrijf tijdelijk uitstel van betaling, zodat zij niet failliet gaat. Tijdens een surseance wordt gekeken of een oplossing voor de financiële problemen gevonden kan worden. Wat betekent dit voor jou als consument?

Lees meer
Autodealer (square)

Aankopen en geld | garantie, Auto

Veel autoverkopers negeren onterecht de wettelijke garantie

Stel, je hebt zeven maanden geleden een auto gekocht. Opeens vertoont die allemaal gebreken. De verkoper wil je alleen helpen als je de kosten van herstel betaalt. Hij beweert namelijk dat er geen garantie is afgesproken, de garantie al is verstreken of dat de garantie niet geldt voor deze gebreken. Dit is zomaar een voorbeeld die wij in onze praktijk veel tegenkomen. Maar heeft de verkoper gelijk? Nee! Als consument heb je meestal recht op gratis reparatie.

Lees meer
Bestelknop (square)

Aankopen en geld | Consument, Koopovereenkomst

Bestelknop met tekst 'bestellen' of 'bestelling plaatsen' is onduidelijk voor consument

Op 4 oktober 2024 oordeelde de Hoge Raad over de eisen waaraan een bestelknop van een webwinkel moet voldoen. De uitspraak was dat een bestelknop met de tekst 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' onvoldoende duidelijk is voor een consument. Het gevolg is dat de koopovereenkomst door de consument geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden.

Lees meer
Harde muziek (square)

Huis en wonen | Muziek, Geluidsoverlast

Wat te doen als de buren dagelijks harde muziek draaien?

Elke avond weer hetzelfde liedje. Het is 23.00 uur en je ligt eindelijk in bed na een lange dag. Maar dan begint het weer; die harde muziek van de buren. Eerst probeerde je het te negeren, denkend dat een feestje af en toe wel kan. Maar wat als het een dagelijkse routine lijkt te worden? Hoe ga je dan om met deze situatie en wanneer wordt de muziek echt als overlast beschouwd?

Lees meer
Fout UWV (square)

Werk en inkomen | UWV, Bezwaar, WIA-uitkering

Te lage uitkering door fout UWV? Meld je aan voor de herstelactie

Op 4 september is naar buiten gekomen dat het UWV op grote schaal fouten heeft gemaakt bij de berekening van de WIA-uitkering. Het gaat om WIA-uitkeringen die zijn vastgesteld in de periode 2020 tot en met 2024. In sommige gevallen is een te hoge uitkering berekend, maar in andere gevallen is ten onrechte een te lage uitkering toegekend.

Lees meer
Werken tijdens vakantie (square)

Werk en inkomen | Vakantie, rechten, Werkgever

Tijdens je vakantie tóch werken? Dit zijn jouw rechten

Je keek lang uit naar je vakantie. Eindelijk kon je even alle drukte van je afschudden, lekker tijd doorbrengen met je gezin of gewoon heerlijk met een goed boek aan het strand liggen. Maar toen ging opeens de telefoon. Het was je werkgever, en hij vroeg of je tóch even iets kon oppakken. Je deed het, maar moest je daarop ja zeggen? Of had je het recht om dit te weigeren? Je leest het in deze blog.

Lees meer
Aankoop met gebrek (square)

Aankopen en geld | aankoop, bewijsvermoeden, garantie

Aankoop met een gebrek? Wettelijke garantie en het bewijsvermoeden kunnen jou helpen!

Het consumentenrecht biedt jou veel bescherming bij (defecte) aankopen. Veel mensen zijn zich niet bewust van de werking van het consumentenrecht en vaak niet op de hoogte van de bescherming die dit biedt en hoe ver die bescherming precies gaat.

Lees meer
Kledingvoorschriften (square)

Werk en inkomen | kantoor, Kledingvoorschriften, Instructierecht

Kledingvoorschriften op werk: wat mag jouw werkgever wel en niet voorstellen?

Nu de zomer dan ook eindelijk Nederland heeft bereikt is niets zo fijn om met de stijgende temperaturen lekker zomers en luchtig gekleed te gaan. Niet een hele gekke gedachte om op dit soort warme dagen in korte broek en op teenslippers naar het werk te gaan. Maar is dat wettelijk wel toegestaan?

Lees meer
medewerker in gesprek met de arbeidsarts

Werk en inkomen | ziekte, arbeid, wia

Achterstand WIA-beoordelingen: hoe een nieuwe maatregel die moet wegwerken

De afgelopen jaren kampt het UWV met enorme achterstanden als het gaat om de medische beoordelingen voor een WIA-uitkering. Om deze achterstanden weg te werken is vanaf 1 juli 2024 een tijdelijke maatregel ingesteld, die de beoordeling over arbeidsongeschiktheid eenvoudiger moet maken. In deze blog vertel ik je wat er precies verandert.

Lees meer

Doe de check