Een meningsverschil. Ziek van je werk. Een andere zienswijze. Een functiewijziging. Er zijn tal van aanleidingen die kunnen zorgen voor een geschil met je werkgever. En dat kan heel veel spanningen opleveren, niet in de laatste plaats uit angst voor escalatie. Als jurist Werk en Inkomen kan ik bij uitstek dingen praktisch oplossen, zonder een slepend juridisch proces.
Vaak zeg ik tegen mijn klanten dat een werkrelatie niet zo gek veel verschilt van een liefdesrelatie. Soms gaat het jaren achter elkaar goed. Soms ook is de koek op of hebben kleine meningsverschillen opeens grote gevolgen. En conflicten leveren altijd stress op. Of ze nou plaatsvinden in de huiskamer of op de werkvloer.
Die stress wordt groter door de ongelijke positie van jou en je werkgever. Dat is meteen ook het grote verschil met een liefdesrelatie: je voelt je als werknemer in een arbeidsgeschil al snel de underdog. Juist daarom zijn er speciale wettelijke regels die deze ongelijkheid proberen op te heffen.
Als je in zo’n geval hulp zoekt bij een jurist hoeft dat helemaal niet te betekenen dat je de zaak met je werkgever op scherp zet. Sterker, ik kan mensen vaak al helpen met één adviesgesprek. Zo werd ik laatst benaderd door iemand die bang was dat er een conflict dreigde. In ons gesprek kon ik in een uur al heel veel twijfel en onzekerheid wegnemen. Ik heb aangegeven wat hij in deze situatie kon doen om zich coöperatief op te stellen en er onderling uit te komen. Vol zelfvertrouwen kon hij door en heeft hij het zelf afgehandeld. Lukt het allemaal niet? Dan hebben wij in ieder geval een informatievoorsprong omdat we je zaak kennen. In dat geval kunnen we snel schakelen en als dat nodig is de communicatie met je werkgever van je over nemen. Als een conflict hoog is opgelopen, geeft dat ook rust.
Een conflict hoeft niet te escaleren. Vaak geldt: hoe vroeger je aanklopt, hoe beter.
Zit je in een situatie waarin een conflict of geschil dreigt? Denk dan aan de tips hieronder zodat je de controle houdt:
- Ga altijd in gesprek. Als de werkgever met je in gesprek wil, hoort het bij je werk om daar gehoor aan te geven. Daarnaast betekent een gesprek altijd gratis informatie. En dat is ontzettend belangrijk als je tot een oplossing wil komen of verdere stappen wil bepalen.
- Eerst luisteren, later reageren. Als je het gesprek aangaat, laat je dan niet verleiden tot een onmiddellijke reactie. Dat hoef je nooit te doen. Geef aan dat je het tot je hebt genomen, dat je erover na gaat denken en dat je er later op terug komt.
- Bouw je eigen dossier op. Een werkgever zal bij een conflict een werknemersdossier opbouwen. Jij kunt precies hetzelfde doen. Hou een eigen logboekje bij met gebeurtenissen. Zorg ervoor dat afspraken altijd op papier staan en verzamel ze in een dossier. Wij kunnen je helpen om schriftelijk, in je eigen woorden verwijten te weerleggen.
- Schroom niet om in een vroeg stadium hulp in te schakelen. Een conflict hoeft niet te escaleren. Vaak geldt: hoe vroeger je aanklopt, hoe beter. Daarvoor is het adviesgesprek nou juist bedoeld. Zo voorkom je onnodige stress.
Kom in actie!
Wil je weten wat je kansen en je mogelijkheden zijn bij een arbeidsconflict? Laat je adviseren door Brandmeester! Doe de online check.