KLM heeft een grote reorganisatie met gedwongen ontslagen aangekondigd. Voor veel KLM’ers zijn er dan ook onzekere tijden aangebroken. Mogen ze nu wel of niet bij KLM blijven?
In mijn eerdere blog van 31 augustus gaf ik al uitleg over de vrijwillige vertrekregeling die KLM in mei 2020 voor een groot deel van het personeel beschikbaar stelde. Met deze regeling konden KLM’ers op vrijwillige basis besluiten om met een regeling uit dienst te treden.
Vrijwillige vertrekregeling
Ruim 2400 KLM’ers hebben inmiddels positief gereageerd op de vrijwillige vertrekregeling. Zij zullen de aankomende maanden KLM verlaten. Maar hiermee is de kous niet af. KLM heeft - mede als gevolg van de coronacrisis - eerder al een grote reorganisatie met gedwongen ontslagen aangekondigd. Voor veel KLM’ers zijn er dan ook onzekere tijden aangebroken. Mogen ze nu wel of niet bij KLM blijven?
Ook de oudere werknemers met een heel lang dienstverband moeten nu vrezen voor hun baan.
Last in first out of afspiegelen?
KLM heeft in het verleden met de vakbonden afgesproken dat zij het zogeheten LIFO-beginsel (Last in first out) zou hanteren. Dit beginsel houdt in dat KLM’ers met het kortste dienstverband het eerst voor ontslag in aanmerking komen. De werknemers met het langste dienstverband mogen blijven. Omdat de werknemers die het langst in dienst zijn meestal ook ouder zijn en KLM niet alleen met de oudere werknemers wil overblijven, wil KLM zich in de coronacrisis niet langer aan die afspraak houden. De vakbond ging naar de rechter met het verzoek om KLM toch te dwingen het last-in-first-outbeginsel toe te passen. Maar KLM heeft deze procedure gewonnen. Ook de oudere werknemers met een heel lang dienstverband moeten nu vrezen voor hun baan.
Wat betekent dit voor jou als KLM’er?
Deze uitspraak is dus slecht nieuws voor de oudere werknemers met een lang dienstverband. Bij toepassing van het last-in-first-outbeginsel was de kans op ontslag een stuk minder groot voor hen. Nu de rechter dit niet heeft toegestaan, zal KLM het afspiegelingsbeginsel moeten toepassen.
Omdat KLM nu duidelijkheid heeft over de regels die zij bij het komende massaontslag moet toepassen, is de verwachting dat zij op korte termijn het reorganisatieplan voltooit. Zij zal dan ook proberen met de bonden afspraken te maken over de financiële vergoeding die ontslagen werknemers meekrijgen.
Werknemers zullen dus te horen krijgen of zij mogen blijven of moeten gaan. En voor de mensen die ontslagen worden is het spannend of de ontslagvergoeding die zij meekrijgen hoger is dan de vrijwillige vertrekregeling. Het blijven dus onzekere tijden voor KLM’ers. Ook over de precieze ontslagregeling en de vergoeding die daarbij hoort is nog steeds geen duidelijkheid.
Kom in actie!
Wil je weten wat jouw rechten zijn bij een gedwongen ontslag? Laat je adviseren door Brandmeester! Samen bespreken we je kansen en je mogelijkheden. Doe onze online check.