Onderhoud van de woning, schade of slechte communicatie. Van alles kan een voedingsbodem voor huurconflicten zijn. Uit onderzoek* blijkt dat ruim eenderde van de Nederlanders met een huurwoning weleens een conflict heeft met de verhuurder. Maar liefst 43 procent van de respondenten tussen de 20 en 49 jaar wist in dat geval niet wat hun rechten zijn en waar ze terecht kunnen voor hulp. Daarom in deze blog antwoord op de vraag: Hoe pak ik problemen met mijn huurbaas aan?
Hoge drempel
De drempel om juridische hulp in te schakelen wanneer je een conflict hebt, kan als huurder hoog zijn. Misschien durf je niet, heb je geen zin in gedoe of ga je sowieso uit van een kansloze missie. Meer dan de helft van de ondervraagden uit het onderzoek (53%) denkt dan ook op voorhand dat het geen nut heeft een juridische procedure te starten. De verhuurder heeft toch meer macht of geld.
De tussenkomst van een jurist kan voor een huurder soms al het verschil maken om tot een oplossing te komen.
Zeker van je zaak
Onterecht. Want als huurder heb je - gelukkig maar - hartstikke veel rechten. Maar om daar aanspraak op te maken, wil je natuurlijk wel zeker zijn van je zaak. Onzekerheid wegnemen voordat je een conflict bespreekbaar maakt, kan best ingewikkeld zijn. Daar wil je graag hulp bij. Gelukkig kun je hiervoor bij verschillende instanties terecht. Denk bijvoorbeeld aan de Huurcommissie of het Juridisch Loket. Maar als je probleem al een conflict is geworden, kan het fijn zijn om je juridisch bij te laten staan.
Wat kun je doen?
Een greep uit de situaties die uit het onderzoek kwamen en waarvoor huurders vaak bij Brandmeester aankloppen: gebrekkige communicatie, plotselinge huurverhogingen, uitzetting, geluidsoverlast, achterstallig onderhoud, schade of (eind)afrekeningen. Onze juristen die gespecialiseerd zijn in het rechtsgebied Huis en Wonen doorlopen samen met jou een aantal stappen. Zo krijgen we de aard van het conflict goed in beeld. Daarna bespreken we de vervolgstappen met je. Dat doen we als volgt:
- Door middel van een gratis online check krijgen we zicht op jouw probleem en kunnen we een inschatting maken hoe we jou het beste kunnen helpen.
- Daarop volgt een adviesgesprek. Voorafgaand aan dit gesprek zullen we alvast wat informatie opvragen, bijvoorbeeld je huurcontract. Zo kunnen we in het gesprek meteen ter zake komen. We kunnen je uiteenzetten wat het slimste is om te doen en hoe Brandmeester je daarbij kan bijstaan. Het adviesgesprek kan er ook toe leiden dat we een brief aan je huurder op gaan stellen waarmee je het probleem kan aanpakken.
- Blijkt uit het gesprek dat het probleem te gecompliceerd is voor je? Dan gaan we graag voor je aan de slag. Dat kan door bij je verhuurder aan te kloppen om in onderhandeling te gaan. Leidt dit niet tot een oplossing? Dan kunnen we ook naar de rechter stappen. Hoe dan ook zal je altijd zeggenschap houden over de stappen die je wil ondernemen. Brandmeester zal je altijd eerlijk adviseren hierover en jij houdt de regie.
Oplossing
Klanten die Brandmeester eerder geholpen heeft, zijn achteraf meestal heel blij dat ze die hobbel toch hebben genomen. De tussenkomst van een jurist maakt voor een huurder vaak al het verschil om tot een oplossing te komen. Hoe lastig ook, laat het er bij problemen met je verhuurder dus niet bij zitten. Je woongenot is een groot goed dat het verdient om er voor op te komen.
* Representatief onderzoek in opdracht van Brandmeester, in augustus 2020 uitgevoerd door Kien onder 1.020 Nederlandse mannen en vrouwen vanaf 20 jaar. De groep bestond uit werknemers, zzp’ers en werkzoekenden.