Je staat in de supermarkt en wordt verrast door een onbekend telefoontje. Zonder erbij stil te staan neem je de telefoon op en ga je het gesprek aan. Je hoort veel informatie en het gesprek gaat snel. Voordat je het weet heb je het gesprek weer beëindigd. Beduusd staar je naar je telefoon. Eigenlijk weet je nauwelijks waar dit gesprek nou over ging. Je gaat weer verder met je boodschappen.
Een paar uur later controleer je je e-mail en zie je dat je een e-mail hebt gekregen van een bedrijf. Je opent de e-mail en leest vol verbazing dat je een eenjarig contract hebt afgesloten. Je schiet in de stress omdat je opeens begrijpt dat je bent opgelicht. Je wilde helemaal geen eenjarig contract afsluiten. Maar hoe kom je hier nou vanaf? In deze blog zal ik deze vraag beantwoorden.
Wat is cold calling?
Cold calling is niets meer en niets minder dan een verkooptechniek waarbij een verkoper onverwachts telefonisch contact met je opneemt om je producten of diensten van bedrijven aan te smeren. Doordat je het gesprek niet verwacht, bestaat er een kans dat je toch het gesprek aangaat. Na afloop van het gesprek blijk je vaak - zonder dat je dat wilde - iets gekocht te hebben of te hebben afgesloten. Maar… mag dit zomaar?
Onverwachts bellen verboden
Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven niet langer consumenten en ondernemers met een eenmanszaak, vof, maatschap of ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Is hiermee het probleem opgelost? Nee, nog niet.
In mijn praktijk komen er namelijk nog steeds zaken van consumenten en zzp’ers binnen die onverwachts zijn gebeld met een aanbod om op een bedrijvenwebsite te staan. Dit hebben zij niet door omdat er een sluwe techniek achter zit: een deel van het gesprek wordt opgenomen.
Na het gesprek ontvang je een overeenkomst en een factuur voor een heel jaar. Natuurlijk neem je daarna direct contact op met het bedrijf dat je gebeld heeft en geef je aan dat je helemaal geen overeenkomst hebt afgesloten. Maar het bedrijf stuurt daarna een geluidsfragment op waaruit blijkt dat je wel ‘ja’ hebt gezegd tegen de overeenkomst. Hierdoor zou er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand zijn gekomen. In sommige gevallen heeft een bedrijf zelfs zitten knippen en plakken in het geluidsfragment zodat het ook echt lijkt alsof je akkoord bent gegaan.
Uitspraak
Hebben de gedupeerde consumenten en zzp’ers nu pech gehad? Gelukkig niet! De rechtbank Maastricht heeft in haar uitspraak op 6 juni 2007 (ECLI:NL:RBMAA:2007:BC6117) geoordeeld dat een opname van een telefoongesprek pas als bewijs kan dienen als er aan de volgende minimum vereisten is voldaan:
1) Bij het begin van de opname moet er duidelijk worden gevraagd om toestemming voor het maken daarvan. Het (positieve) antwoord daarop moet vervolgens afgewacht worden. En uiteraard moet in dit geval ook de in het gesprek overeengekomen afspraken (te leveren prestatie, te betalen prijs) duidelijk worden vastgelegd. Kort gezegd moeten deze elementen dus ondubbelzinnig en duidelijk hoorbaar uit de opname zelf blijken.
2) Vervolgens moet degene die de overeenkomst heeft aangeboden de wederpartij direct een schriftelijke opdrachtbevestiging toezenden waarin wordt verwezen naar de geluidsopname en de daarop vastgelegde akkoordverklaring. In dit schrijven moeten de gemaakte afspraken nogmaals duidelijk worden genoemd.
Het moet hier gaan om de volledige geluidsopname van het gesprek. Een deel is niet voldoende.
Als er niet aan deze vereisten is voldaan, is er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen en is de gedupeerde consument of zzp’er daar dus niet aan gebonden.
Trouwens, zelfs al zou er al een overeenkomst tot stand zijn gekomen, dan nog hebben consumenten de mogelijkheid om onder de overeenkomst uit te komen. Zij kunnen immers gebruikmaken van het wettelijke herroepingsrecht. Omdat de overeenkomst telefonisch (en dus op afstand) is overeengekomen, heeft de consument het recht de overeenkomst op afstand kosteloos en zonder opgave van redenen te ontbinden, binnen 14 dagen na de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten. Als de andere partij niet heeft gewezen op dit wettelijke recht wordt deze termijn met maximaal één jaar verlengd. Let op: alleen consumenten kunnen een beroep doen op dit herroepingsrecht. Zzp-ers niet.
Meer weten over contractgeschillen en wat je kunt doen? Lees alles over de mogelijkheden bij een contractgeschil.
Heb jij nou zelf ook met zoiets te maken gehad? En blijft een bedrijf erop aandringen dat er wel een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen? Vraag dan gerust advies aan een van de specialisten bij BrandMR. Wij kunnen je ongetwijfeld verder helpen. En… tegen een vaste prijs.