Je hebt het vast weleens meegemaakt. Je loopt een winkel binnen, je impulsieve gedachten winnen de interne strijd en ja hoor, je hebt weer wat gekocht! Na een nachtje slapen besef je ineens dat je toch niet zo blij bent met jouw aankoop. Vastberaden ga je terug naar de winkel om je geld terug te vragen. Je hebt dat vaker gedaan, dus het moet vast wel goedkomen. Toch?
Je loopt de winkel binnen en spreekt een medewerker aan. Je vertelt dat je niet tevreden bent met je aankoop, en graag het aankoopbedrag terug wil. Er volgt een onverwacht antwoord: de medewerker zegt dat je daar helemaal geen recht op hebt. Je bent verbaasd, want heel veel winkels bieden deze mogelijkheid wel aan. Wie heeft gelijk in deze situatie? Ik leg het je hieronder uit.
De juridische betekenis van 'geld terugkrijgen'
Als je aanspraak wil maken op terugbetaling van de koopsom betekent dat dat je juridisch gezien de overeenkomst tussen jou en de verkoper wil ontbinden. Oftewel, jij geeft de aankoop terug aan de verkoper die jou vervolgens het bedrag moet terugbetalen. Ontbinden kan niet zomaar!
Kom jij met een partij iets overeen, maar schiet deze partij daarin tekort (anders gezegd: houdt hij zich niet aan de afspraken)? In dat geval kan jij aanspraak maken op terugbetaling van de koopsom, maar alleen als voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- Het niet aan de afspraken houden (het tekortschieten) moet wel ernstig genoeg zijn. Bijvoorbeeld, koop jij een fiets en werkt de lamp niet? Dan is dat gebrek niet ernstig genoeg om aanspraak te maken op terugbetaling.
- Jouw wederpartij moet in verzuim zijn. Daarvoor moet de verkoper niet of niet op tijd gehoor geven aan een ingebrekestelling. Dat is een (aangetekende) brief of e-mail, waarin jij de verkoper vraagt om binnen een redelijke termijn de overeenkomst volledig na te komen. Gebeurt dat niet, dan is hij in verzuim en heb jij het recht de overeenkomst te ontbinden.
Er zijn overigens wel uitzonderingen op het verzuimvereiste. Bijvoorbeeld als nakoming van de overeenkomst blijvend onmogelijk is geworden of als de wederpartij expliciet aangeeft niet na te willen komen. In die gevallen is er geen ingebrekestelling nodig. In dat geval kan je de koop direct ongedaan maken en aanspraak maken op terugbetaling van de koopsom.
Wie heeft er gelijk?
Je kunt dus niet altijd zomaar je geld terug te krijgen nadat je een product in een winkel hebt gekocht. Dat veel winkels een retourbeleid hanteren, is puur een servicekwestie. Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen.
Om deze situatie te voorkomen heb ik drie tips voor je:
- Ga niet naar een fysieke winkel, maar koop je producten online
Bij online aankopen heb je (op enkele uitzonderingen na) het recht om de overeenkomst binnen veertien dagen na levering van het product te herroepen. Dit betekent dat je de overeenkomst zonder specifieke reden kan ontbinden en maak je dus aanspraak op terugbetaling van de koopsom. Let wel: als in de algemene voorwaarden is aangegeven dat de retourkosten voor jouw rekening komen, dan moet je die kosten wel betalen. - Ben je toch meer van fysiek winkelen? Vraag in dat geval in de winkel naar de retourvoorwaarden
Laat het niet bij alleen een mondelinge toezegging, maar zorg voor een schriftelijke verklaring met de retourvoorwaarden van de winkel en onderteken die beiden. Of vraag de retourvoorwaarden van de winkel op, zodat je zelf kan nagaan of je een eventuele aankoop ongedaan kan maken. - Bedenk in een fysieke winkel of je het product écht wilt hebben en of het daadwerkelijk aan jouw wensen voldoet
Vaak word je in de winkel verleid door allerlei marketingtrucs die ervoor zorgen dat jij overgaat tot een (impulsieve) aankoop. Wees je hiervan bewust en denk goed na voordat je iets koopt!
Zelf iets gekocht en wil je weten of je je geld terug kan krijgen? Of kom je er niet uit met een winkelier? Doe de online check. Dan weet je direct of we jou kunnen helpen.
Doe de checkWat nou als je geld terug wil, maar de verkoper is failliet? Lees dan de blog "Mijn verkoper is failliet. Waar heb ik nog recht op?"