Kun je een product dat kapot gaat nog laten vervangen? En waar heb je dan recht op?
John Aalbers
John Aalbers
Jurist
Persoon ontvangt een beschadigd product

In de wet staat dat een product dat je gekocht hebt moet beantwoorden aan de overeenkomst. Dat betekent dat het geen gebreken mag hebben en de eigenschappen moet hebben zoals die in de overeenkomst beschreven staan. Bevat het product dat je hebt gekocht toch gebreken? Dan kan je als koper in principe aanspraak maken op gratis herstel of vervanging. In sommige gevallen kan je ook aanspraak maken op ontbinding van de koopovereenkomst. Je moet het product dan aan de verkoper teruggeven en deze betaalt jou dan de aankoopprijs terug.

Maar waar heb je precies recht op als het product pas na aflevering kapot gaat, tenietgaat of in waarde daalt? Kan je dan nog steeds aanspraak maken op kosteloze vervanging of ontbinding van de koopovereenkomst? Aan de hand van een eerdere zaak zal ik je uitleggen welke rechten je precies hebt.

Beschadigd

Henk - een fervente boekenliefhebber en verzamelaar van zeldzame boeken - stuit op een online advertentie van boekenhandelaar Piet. Die verkoopt een prachtig boek van Marcus Aurelius. Henk is meteen geïnteresseerd en besluit het boek voor een aanzienlijk bedrag te kopen van Piet.

Omdat het een kostbaar item is en hij wil dat het veilig aankomt, belooft Piet het boek persoonlijk bij Henk af te leveren. De koop wordt gesloten en Henk kijkt reikhalzend uit naar de komst van zijn langverwachte boek. Na ontvangst begint Henk direct met lezen.

Maar tot teleurstelling van Henk laat de rug van het boek los en zijn verschillende pagina’s gekreukeld en beschadigd. Gefrustreerd belt hij Piet. Dit is niet wat je van zo’n duur boek mag verwachten. Maar Piet geeft aan dat het boek niet hersteld kan worden. Gelukkig heeft hij nog één ander exemplaar over waardoor Henks boek kan worden vervangen. Piet en Henk spreken af dat Piet het vervangende boek volgende week bij Henk zal brengen en het andere boek dan weer terug zal nemen.

Vervanging

In de tussentijd gebeurt er iets verschrikkelijks. Het tuinhuis van Henk - waar hij het boek veilig had opgeborgen - brandt door een blikseminslag tot de grond toe af. Henk belt Piet meteen op om hem op de hoogte te stellen van de ramp. Maar Piet weigert nu om het boek te vervangen omdat Henk het geleverde boek niet in dezelfde staat kan teruggeven. Piet heeft niets aan een verbrand boek.

Kan Henk nu alsnog aanspraak maken op vervanging van zijn boek? Het antwoord luidt ‘ja’. Op grond van artikel 7:10 lid 3 BW geldt namelijk dat wanneer een koper op goede gronden vraagt om vervanging van zijn product dit product ook na aflevering voor risico van de verkoper blijft. Het tenietgaan of achteruitgaan van het product komt dus voor rekening van de verkoper. Ook als dit de schuld van de koper is. Dit geldt als je op goede gronden je product wilt vervangen maar ook als je op goede gronden de koopovereenkomst wilt ontbinden.

Pech

Maar dit betekent niet dat je onzorgvuldig met een product mag omgaan nadat de zaak aan je is afgeleverd en je aanspraak hebt gemaakt op vervanging van het product. Op grond van artikel 7:10 lid 4 BW geldt namelijk dat je wel als ‘zorgvuldig schuldenaar’ voor het behoud ervan moet zorgen.

Piet zal het boek dus kosteloos moeten vervangen. Het boek is na aflevering aan Henk voor zijn risico gebleven nu Henk op goede gronden aanspraak maakt op vervanging van het boek. Het tenietgaan van het boek komt dan ook voor rekening van Piet. Hij heeft in dit geval dus pech.

Persoon die de online check doet

Weten of je ook recht hebt op vervanging van een product? Vraag het een van de Brandmeester advocaten die thuis zijn in alles wat te maken heeft met aankopen en geld.

Doe de check

Maar hoe zit dat als de verkoper failliet is? Lees dan de blog "Mijn verkoper is failliet. Waar heb ik nog recht op?"

Lees ook

Geld voor winkelaankoop (square)

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik iets in een winkel heb gekocht?

Aankopen en geld | winkel | terugbetaling | aankopen
John Aalbers
John Aalbers
John Aalbers
Jurist
Bekijk al mijn berichten

Actueel

lekkage square

Lekkage aan het dak van nieuwe woning ontdekt? Dit is wat je moet doen!

Huis en wonen | Ingebrekestelling | Lekkage | Woning
Wim Hermans
Blokker en Stella (square)

Blokker heeft surseance van betaling gekregen, Stella heeft het aangevraagd, wat betekent dit voor jou?

Aankopen en geld | betaling | winkel | faillissement
Floris van der Weijden
Autodealer (square)

Veel autoverkopers negeren onterecht de wettelijke garantie

Aankopen en geld | garantie | Auto
Floris van der Weijden

Doe de check 088 018 84 05