De feestdagen staan weer voor de deur en daarmee ook het koopjesfestijn Black Friday. Veel mensen struinen het internet af op zoek naar de beste deals. Maar wat nu als die geweldige korting helemaal geen echte korting is? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft consumenten én ondernemers inmiddels gewaarschuwd voor (het hanteren van) misleidende 'nepkortingen'. In deze blog leg ik je uit wat een nepkorting is en wat je rechten zijn als je daardoor misleid bent.
Wat is een nepkorting?
Bij een nepkorting lijkt het alsof je een flinke korting krijgt, maar eigenlijk is de prijs helemaal niet verlaagd. Denk bijvoorbeeld aan een tv die wordt aangeboden als ‘van € 1.500 voor € 1.000’, terwijl het product nooit eerder voor € 1.500 is verkocht. Dit soort misleiding is een veelvoorkomende truc om consumenten sneller te laten kopen.
Wat zijn de regels voor kortingen?
De regels zijn duidelijk: uit artikel 5a lid 1 van het Besluit prijsaanduiding producten volgt dat een korting gebaseerd moet zijn op de laagste prijs die een winkel in de afgelopen dertig dagen heeft gerekend. Als er een andere prijs wordt genoemd, zoals een adviesprijs of fabrikantenprijs, mag dat ook niet misleidend zijn: een ‘van-voor aanbieding’ mag alleen gedaan worden als de winkel de ‘oude’ prijs in de afgelopen dertig dagen daadwerkelijk heeft gerekend. Een uitzondering geldt overigens wel voor kortingen op bederfelijke producten, zoals voedsel.
Nepkortingen kunnen worden aangeduid als een ‘misleidende handelspraktijk’. Nepkortingen vallen onder artikel 6:193c lid 1 sub d van het Burgerlijk Wetboek. Je spreekt van een misleidende handelspraktijk als informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is. Ook spreken we hiervan als die informatie de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden over de prijs of de manier waarop de prijs wordt berekend. Ook kan het gaan over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel. Bijvoorbeeld door kortingen te beloven die er eigenlijk niet zijn.
Wat kun je doen als je bent misleid?
- Neem contact op met de winkel
Laat weten dat je bent misleid en vraag om een oplossing, zoals terugbetaling. - Vernietig de koopovereenkomst
Kom je er niet uit met de winkel, dan kun je via bovenstaand wetsartikel een beroep doen op vernietiging van de overeenkomst. Dit betekent dat je het product kunt retourneren en jij het aankoopbedrag moet terugkrijgen. Dit geldt ook als de wettelijke herroepingstermijn bij een online aankoop of de contractuele retourtermijn bij een fysieke aankoop is verlopen. - Meld de misleiding bij de ACM
De ACM onderzoekt klachten over oneerlijke handelspraktijken en kan optreden tegen de winkel door een boete tot maximaal € 900.000 op te leggen.
Hulp nodig?
Ben je misleid, maar werkt de winkel niet mee aan jouw verzoek? Vul dan de online check in. Dan weet je direct of we je bij BrandMR kunnen helpen.
Ik wil hulp Doe de online check