Op 4 oktober 2024 oordeelde de Hoge Raad over de eisen waaraan een bestelknop van een webwinkel moet voldoen. De uitspraak was dat een bestelknop met de tekst 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' onvoldoende duidelijk is voor een consument. Het gevolg is dat de koopovereenkomst door de consument geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden.
Wat zegt de wet?
Het oordeel van de Hoge Raad staat in het verlengde van het Europese consumentenrecht, waarin consumenten steeds meer beschermd worden. Daardoor staat in de Nederlandse wet het volgende: als een consument online een overeenkomst sluit door op een knop of soortgelijke functie te drukken, moet uit de tekst van deze knop of functie duidelijk blijken dat je een betalingsverplichting aangaat. De tekst 'bestelling met betalingsverplichting' voldoet dus wel. Ook staat in de wet dat een overeenkomst vernietigd mag worden als er niet aan deze vereiste wordt voldaan.
Zoals gezegd, oordeelde de Hoge Raad dat een bestelknop met de tekst 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' wettelijk gezien niet mag. Door deze teksten zou een gemiddelde consument namelijk niet perse een verband leggen tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. De rechter kan in dat geval de overeenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigen.
Wat is vernietiging?
Volledige vernietiging houdt in dat de consument de aankoop moet teruggeven of de bestelde dienst niet meer kan afnemen. Daarbij kun je je geld terugkrijgen of je hoeft helemaal niet meer te betalen. Tenzij de consument daar natuurlijk bezwaar tegen heeft.
Het kan zo zijn dat een webwinkel bij de rechter wil afdwingen dat de consument het product of de dienst moet afnemen én betalen. Het is dan aan de rechter om te beoordelen of de webwinkel jou duidelijk genoeg heeft voorgelicht. Stel, jij verschijnt niet in een gerechtelijke procedure. Dan kan de rechter besluiten de overeenkomst gedeeltelijk te vernietigen, wat betekent dat je slechts een deel van de prijs betaalt. De Hoge Raad zegt dat een korting van ongeveer een derde redelijk is, maar de rechter kan daarvan afwijken.
Wat nou als een webshop al een dienst heeft geleverd, en de consument doet een beroep op volledige vernietiging? Dan hoef jij als consument alleen een redelijke vergoeding te betalen. Het is aan de rechter om te bepalen wat 'redelijk' is. De Hoge Raad vindt wel dat de consument altijd korting moet krijgen, als de bestelknop niet duidelijk genoeg was. De webwinkel moet namelijk een sanctie krijgen omdat de bestelknop voor de consument niet duidelijk was.
Webwinkels: opgelet!
Naar mijn mening is de uitspraak van de Hoge Raad in lijn met de eerdere rechtspraak van het Hof van Justitie. De betalingsverplichting moet echt uit de tekst op de bestelknop naar voren komen en niet uit de tekst eromheen. Het is voor webwinkels dan ook belangrijk om aan die wettelijke vereiste te voldoen. Als dat niet het geval is, kan een consument namelijk aanspraak maken op algehele of gedeeltelijke vernietiging en dan loop je als webshop gewoon geld mis. Laat daarom goed controleren of jouw webwinkel voldoet aan de eerder genoemde regels.
Vragen?
Heb jij een bestelling gedaan en twijfel je over de betalingsverplichting? Of heb jij zelf een webshop en wil je precies weten wat wel en niet mag? Aarzel dan niet, en vraag BrandMR om hulp. Onze specialisten staan voor je klaar!
Meer informatie