Tips van de meester 2: Pakketje kwijt? Kies voor zekerheid!

Deze tweede Tips van de meester gaat over het geschil van Fred en een webwinkel waar hij twee matrassen had gekocht. Fred was niet tevreden over deze aankoop en dus stuurde hij de matrassen terug. Maar de webwinkel gaf zijn geld niet terug omdat de matrassen nooit waren aangekomen.

Zaak

Tegen het einde van 2021 kocht Fred voor een bedrag van € 300,- twee matrassen bij een webwinkel. De matrassen waren niet wat Fred ervan verwacht had en dus besloot hij de matrassen terug te sturen naar de webwinkel. Fred ging naar een PostNL locatie en verzond de matrassen per aangetekende post terug. Maar Fred kreeg zijn geld maar niet terug. Daarom besloot hij contact op te nemen met de webwinkel. De winkel gaf aan dat de matrassen nooit waren aangekomen en dat hij daarom zijn geld niet terug kreeg. Fred was verbaasd en wilde zijn geld terug.

Juridische uitleg

Voor een koop op afstand (zoals een koop via internet) heb je als consument volgens de wet een bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd begint de dag nadat je je aankoop hebt ontvangen. Daarna heb je tot 14 dagen de tijd om je te bedenken. Wanneer je van je aankoop af wilt, kun je dus binnen 14 dagen na de dag van ontvangst aangeven dat je je aankoop terug wilt sturen.

De verkoper moet binnen 14 dagen nadat je hebt laten weten dat je het product terugstuurt het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag wachten met het terugbetalen van dit aankoopbedrag totdat hij je aankoop heeft ontvangen.

Het risico voor het terugsturen van de aankoop ligt volledig bij de consument. Het is dan ook aan jou om aan te tonen dat het pakket is teruggestuurd. Als je niet kunt aantonen dat je je aankoop hebt teruggestuurd en de verkoper zegt dat hij jouw aankoop niet heeft ontvangen, ben je dus je geld kwijt.

Een consument geeft opdracht om een aankoop retour te zenden. Hij kan zelf bepalen hoe hij dat doet. Daarbij moet hij natuurlijk wel rekening houden met de instructies van de verkoper. Bij een PostNL locatie kan je ervoor kiezen om een pakket aangetekend of verzekerd te versturen. Op deze manier verzeker je de waarde van je aankoop. Bij een aangetekend pakket is de waarde van je aankoop verzekerd tot € 500,-. Bij een verzekerd pakket is dat € 5.500,-.

Dit betekent dat PostNL bij verlies, diefstal of beschadiging van het aangetekende of verzekerde pakket een vergoeding aan jou verschuldigd is ter hoogte van het aankoopbedrag. Bij een aangetekend poststuk gaat het om een bedrag van maximaal € 50,- per poststuk. Bij een aangetekend pakket gaat het om maximaal € 500,- per pakket en bij een verzekerd pakket om maximaal € 5.500,- per pakket.

Risico

In het geval van Fred was er sprake van een koop op afstand. Fred liet binnen 14 dagen na de dag van ontvangst weten dat hij de aankoop wilde terugsturen en gaf de aankoop vervolgens af bij een PostNL locatie. Fred droeg daarmee het risico voor het terugsturen van zijn aankoop. Toen Fred van de webwinkel te horen kreeg dat zijn pakket nooit was aangekomen bij de webwinkel moest Fred dus bewijzen dat hij zijn aankoop wél had teruggestuurd.

Had Fred nu een probleem? Gelukkig niet! Fred had zijn aankoop namelijk als aangetekend pakket teruggestuurd. Daardoor kon hij een onderzoek laten instellen bij PostNL. En omdat het aangetekende pakket niet werd teruggevonden, kon Fred aan PostNL een vergoeding vragen. Uiteindelijk heeft PostNL het volledige aankoopbedrag aan Fred uitbetaald.

Tips van de meester

De tip die je uit deze zaak kunt halen is dus dat je een pakket met een zekere waarde altijd per aangetekende of verzekerde post moet terugsturen. Zo kun je als je het pakket per aangetekende post hebt verzonden tot € 500,- terugkrijgen bij verlies, diefstal of beschadiging van je pakket. Als de waarde van je pakket boven de € 500,- ligt, raden we je aan om je pakket verzekerd te versturen. De inhoud van het pakket is dan verzekerd tot een bedrag van € 5.500,-. Bewaar altijd het bewijs van verzending met de track & trace code. Zo kun je later altijd bewijzen dat je je pakket aangetekend of verzekerd hebt verzonden. Verstuur je een pakket niet aangetekend of verzekerd? Weet dan wel dat je een risico loopt bij verlies, diefstal of beschadiging.

Lees ook

Squarestravel.jpg

O nee! Mijn vlucht is vertraagd!

Aankopen en geld | Vlucht | Schiphol | Vertraging
Shannon Herlitschek

Actueel

Huurverhoging (square)

Wat betekent duidelijkheid over oneerlijke huurverhogingen bij woningen voor jou?

Huis en wonen | Huurwoning | Huurovereenkomst | Huurprijs
Patrick Jongeling
Nepkorting (square)

Pas op voor nepkortingen! Wat kun je ertegen doen?

Aankopen en geld | aankoop | winkel | Nepkorting
John Aalbers
lekkage square

Lekkage aan het dak van nieuwe woning ontdekt? Dit is wat je moet doen!

Huis en wonen | Ingebrekestelling | Lekkage | Woning
Wim Hermans

Doe de check