De krantenkoppen zijn niet te missen: ‘Gasprijzen stijgen tot 50 procent’, ‘Bijna niemand ontkomt aan de gevolgen van de hoge gasprijs’ en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is duidelijk dat het stijgen van de gasprijzen een groot probleem is. Dit probleem raakt de energieleveranciers omdat zij gas duurder moeten inkopen maar heeft ook zeker zijn weerslag op de consument. De consument voelt het letterlijk in zijn of haar portemonnee. Maar is dat ook terecht?
Het afsluiten van een energiecontract
Bij het afsluiten van een energiecontract maak je een keuze tussen een energiecontract met een vaste looptijd - voor bijvoorbeeld één, drie of vijf jaar - of een contract voor onbepaalde tijd. Ook maak je de keuze of je een vast of een variabel tarief wilt. Variabele tarieven kunnen door de leverancier tussentijds gewijzigd worden. Dat gebeurt meestal in januari en juli. Variabele tarieven zijn interessant als je denkt dat de tarieven erg zullen dalen. Bij vaste tarieven veranderen de tarieven niet tijdens de looptijd van je energiecontract. Dat is vooral gunstig als je zekerheid wilt over het tarief of denkt dat de tarieven tijdens de looptijd van je contract zullen stijgen.
Energieleveranciers zoeken de grenzen op
Toch blijkt nu dat energieleveranciers het niet zo nauw nemen met de afspraken die ze met jou hebben gemaakt in het energiecontract. Prijsverhogingen die doorgaans in januari plaatsvinden, worden al naar voren gehaald. En kleine energiebedrijven proberen vaste contracten eenzijdig te beëindigen of open te breken om tussentijds de tarieven te verhogen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Maar mag dit wettelijk gezien wel?
Opzeggen of wijzigen van een contract
Sommige kleine energieleveranciers zeggen de energiecontracten eenzijdig op. Dit is in principe niet toegestaan. Of je nu een contract hebt voor één jaar, vijf jaar of onbepaalde tijd, het uitgangspunt moet zijn dat contracten worden nageleefd volgens de afspraken die jullie met elkaar hebben gemaakt. Dit betekent dat energieleveranciers de contracten niet tussentijds eenzijdig mogen opzeggen. De wet kent één uitzondering. Mocht het voortzetten van het contract onredelijk en onaanvaardbaar zijn, dan voorziet de wet in de mogelijkheid om toch onder het contract uit te komen. Dit is een zware toets voor de energieleverancier die een contract wil opzeggen. De rechter zal dit dus niet zo snel toestaan.
De Consumentenbond heeft zich op 20 oktober 2021 ook uitgelaten over energieleveranciers die de energiecontracten met hun klanten nu eenzijdig beëindigen. De organisatie verzocht deze leveranciers de opzeggingen direct terug te draaien. Het is afwachten of zij hier gehoor aan zullen geven. (Zie hier het artikel van de Consumentenbond.)
Maar mogen energieleveranciers de tarieven wel tussentijds verhogen? Dat hangt onder andere af van het soort contract dat je hebt afgesloten. Bij variabele tarieven is het toegestaan om de tarieven aan te passen want je hebt geen vast tarief met de energieleverancier afgesproken. Heb je wel een vast tarief afgesproken? Dan is het tussentijds verhogen van de tarieven in principe niet toegestaan. Ook hiervoor geldt weer een uitzondering. Als er sprake is van een bijzondere omstandigheid dan zou een energieleverancier de prijzen bij een vast tarief tussentijds mogen verhogen. De vraag is nu of de hoge gasprijzen bestempeld kunnen worden als een bijzondere omstandigheid. Deze vraag zal eveneens door een rechter beoordeeld moeten worden.
Kom in actie!
Ben jij terechtgekomen in een situatie waarin je energieleverancier je contract wil opzeggen of de tarieven wil verhogen? En vraag jij je af of dit wel kan en mag? Of wil je advies over het energiecontract dat je hebt afgesproken? Vraag dan advies bij Brandmeester. Wij hebben veel ervaring met contracten en kunnen je adviseren over je kansen en mogelijkheden. Als je wil, kunnen we voor je onderhandelen of als het nodig is zelfs procederen. Jij bepaalt zelf welke stap je wil nemen. En van tevoren weet je altijd waar je qua kosten aan toe bent.