Liever niet maar soms noodzakelijk: een bezoek aan een arts of een therapeut. Je gaat ervan uit dat de arts of therapeut je goed behandelt. Maar soms heb je een klacht over de behandeling. En dan? Het indienen van een klacht of een verzoek tot schadevergoeding bij een arts of therapeut is vaak een langdurig en moeizaam traject. Vaak leidt het tot juridische en medische discussies met een verzekeraar. Soms moeten we deze weg wel bewandelen. Maar vaak kan het ook anders.
Sinds 2016 is er een nieuwe wet: de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Doel van deze wet is om patiënten juridisch beter te beschermen. De wet bevat ook regels waarmee het makkelijker wordt om een klacht in te dienen bij een arts of therapeut. Er staat in hoe een klachtentraject moet verlopen. Maar ook hoe een zorgaanbieder de klacht moet oppakken.
Klachtenfuctionaris
Als je ontevreden bent over de behandeling bij een arts of therapeut dan is de eerste stap is om de klacht met hem of haar te bespreken. Dit kan soms al tot een oplossing leiden. De zorgaanbieder moet dan binnen zes weken schriftelijk reageren op de klacht. Deze termijn mag alleen met jouw toestemming met vier weken verlengd worden. Kom je samen niet tot een oplossing? Of wil je hulp bij het indienen van je klacht? Dan kun je naar de klachtenfunctionaris. Hoe je de klachtenfunctionaris kunt bereiken, staat vaak op de site van de zorgaanbieder. Geeft dit ook geen oplossing? Dan kun je er voor kiezen om naar de Geschilleninstantie te gaan.
Als de Geschilleninstantie vindt dat je gelijk hebt, dan kan zij oordelen dat de zorginstantie een schadevergoeding aan jou moet betalen.
De Geschilleninstantie doet een bindende uitspraak over de klacht. Zij bestaat uit een onafhankelijke commissie waarbij in ieder geval een arts of therapeut met hetzelfde specialisme zit. Als de Geschilleninstantie vindt dat je gelijk hebt, dan kan zij oordelen dat de zorginstantie een schadevergoeding aan jou moet betalen. Deze schadevergoeding bedraagt maximaal 25.000 euro. Zowel jij als de arts of therapeut moeten zich aan deze uitspraak houden.
Sneller
Als jouw schade niet hoger dan 25.000 is, kan de Geschilleninstantie dus een goede manier zijn om een arts of therapeut aan te spreken op zijn of haar functioneren. Het traject is in ieder geval sneller dan een traject via de verzekeraar.
Heb je een klacht over een arts, therapeut, zorginstelling of cosmetisch behandelaar? Bij Brandmeester hebben we veel ervaring op dit gebied. Wij kunnen je als geen ander advies geven over de mogelijkheden en de onmogelijkheden en helpen je hier graag verder mee. En altijd voor een vaste prijs.