De Wet betaalbare huur is op 1 juli 2024 ingevoerd om een betere huurprijsbescherming te bereiken. Er is met deze wet een extra huursegment ontstaan. In deze blog vertel ik wat de wet nog meer inhoudt en wat de gevolgen daarvan zijn voor huurders én verhuurders.
Segmenten en puntentelling
Er zijn in totaal drie segmenten huurwoningen. De sociale huur, het nieuw ingevoerde midden segment en de vrije sector. Onder welke regels je valt, wordt bepaald door de ingangsdatum van je huurcontract, de huurprijs bij begin van de huurperiode, het type woonruimte en een puntentelling (Woningwaarderingsstelsel). Die puntentelling wordt gebaseerd op kenmerken en kwaliteit van jouw huurwoning, zoals de oppervlakte, energiezuinigheid, WOZ-waarde en de aanwezigheid van voorzieningen zoals een balkon of tuin. Hoe meer punten jouw woning heeft, hoe hoger de huurprijs mag zijn. Jouw verhuurder is bij nieuwe huurcontracten vanaf 1 januari 2025 verplicht deze puntentelling bij het contract te voegen.
Wil je weten of jouw huurprijs klopt? Check het via de volgende website: www.ismijnhuurteduur.nl.
Huurcontracten voor zittende huurders tot en met juni 2024

Huurders in de sociale sector van een huurwoning met eigen voorzieningen of kamers kunnen in sommige gevallen een lagere huurprijs krijgen. Dit hangt af van de hoogte van de puntentelling die op jouw huurwoning geldt. Huurders in de vrije sector kunnen meestal geen lagere huurprijs krijgen. Wel kan de huurprijs veranderen als er een nieuw contract wordt afgesloten.
Wat staat er in de wet?
Sociale huur
De wet bepaalt de mogelijkheden om de huurprijs te verhogen. Dit hoeft dus niet in het huurcontract zelf te staan. De verhuurder mag dus niet zelf bepalen welke huurverhoging geldt. Wel mag de verhuurder helemaal afzien van een huurverhoging. Daarnaast kan een huurprijs extra omhoog als sprake is van scheefhuur. Huurders in de sociale huur kunnen met een te hoge huurprijs, huurverhoging, servicekosten of onderhoudsgebreken naar de Huurcommissie.
Midden segment
Voor het nieuwe midden segment geldt dat in de huurovereenkomst een mogelijkheid moet staan om de huurprijs te verhogen. In de wet staat welke verhoging is toegestaan. Als de verhuurder zich daar niet aan houdt, is die verhoging voor het niet toegestane deel niet geldig. Ook huurders in het midden segment kunnen naar de Huurcommissie over geschillen met een te hoge huurprijs, een huurverhoging, onderhoudsgebreken en servicekosten.
Vrije sector
Voor de vrije sector gelden ook regels voor de maximaal toegestane huurverhoging. Om een huurprijs te verhogen moet dit in je huurcontract staan. De wet bepaalt het toegestane maximum. Als er geen mogelijkheid tot huurverhoging in je contract staat, moet er eerst een ander contract komen met die mogelijkheid.
Huurprijscontrole nieuwe contracten
Bij huurcontracten afgesloten op of na 1 juli 2024 kun je de aanvangshuurprijs laten toetsen door de Huurcommissie. Als je dat doet binnen zes maanden na ondertekening van het contract en de huurprijs blijkt te hoog, dan heb je recht op terugbetaling. Laat je het ná zes maanden controleren, dan geldt een eventuele aanpassing vanaf dat moment, maar heb je geen recht op terugbetaling.
Nog goed om te weten is dat huurcontracten die ingaan op of na 1 juli 2024 nieuwe huursegment geldt. Laat je adviseren over de maximaal toegestane huurprijs. Vanaf 1 januari 2025 kunnen gemeenten boetes uitdelen aan verhuurders die zich niet aan de wet houden.
Over geschillen met de servicekosten kun je met een huurcontract vóór 1 juli 2024 alleen naar de Huurcommissie, als dat in je contract staat. Als je huurcontract ingegaan is vanaf 1 juli 2024 kun je ook terecht over servicekosten bij de Huurcommissie.
Geschillen over onderhoudsgebreken kun je alleen naar de Huurcommissie als dat in je contract staat.

Vragen?
Huur of verhuur jij een woning en wil je weten welke specifieke regels er voor jou gelden? Doe onze online check en je weet direct of wij jou kunnen helpen!
Ik wil hulp Doe de online check