Wederom is KLM in het nieuws met een interessant arbeidsrechtelijk vraagstuk. Eerder schreef mijn collega Natasja van Mourik al over de gedwongen ontslagen bij KLM en de toen aangeboden vertrekregeling. Ditmaal gaat het over de vraag of oud-piloten van Martinair automatisch in dienst waren gekomen bij KLM. Nadat de Hoge Raad in 2019 al een uitspraak had gedaan in deze zaak, heeft het Hof Den Haag op 8 juni 2021 geoordeeld dat de piloten automatisch in dienst waren gekomen bij KLM.
Als een bedrijf een nieuwe eigenaar krijgt, kan er sprake zijn van overgang van onderneming. Op Europees niveau is bepaald dat werknemers in zo’n geval al hun rechten (hun vaste dienstverband, opbouw van dienstjaren en arbeidsvoorwaarden) behouden. Maar een dergelijke overgang van onderneming is niet altijd even duidelijk te herkennen. In veel gevallen wordt de gehele bedrijfsvoering overgenomen en dan is het een duidelijke zaak. Maar soms wordt maar een deel van het bedrijf verkocht (bijvoorbeeld alle machines, een klantenbestand of is er sprake van outsourcing). Dan is het niet altijd duidelijk of werknemers mee gaan naar een nieuwe eigenaar en hun rechten behouden. Voor een nieuwe eigenaar die een bedrijf of bedrijfsonderdelen overneemt, is het duur om al het personeel en hun opgebouwde rechten over te nemen. Vaak proberen ze daar dan ook onderuit te komen. Ze bieden de werknemers een nieuw arbeidscontract met minder goede voorwaarden aan. Of ze stellen zich op het standpunt dat een werknemer helemaal niet automatisch bij hun in dienst is gekomen. Bij Brandmeester krijgen we regelmatig vragen van werknemers of dit wel klopt. Vaak moeten wij constateren dat een nieuwe eigenaar niet alle regels goed toepast.
Niets verplicht
Ook KLM stelde zich op het standpunt dat zij niets verplicht was aan de oud-piloten van Martinair. Zij nam wel een aantal piloten in dienst maar die kregen een startersfunctie en gingen er dus op achteruit. De oude, ervaren piloten vond KLM te duur.
Wat de KLM zaak interessant maakt, is dat Martinair niet ineens is overgegaan naar KLM. De overgang van onderneming vond langzaamaan plaats. Verschillende onderdelen van Martinair werden langzaam ingevoegd bij KLM waarbij verschillende regelingen werden getroffen voor het personeel. De situatie was behoorlijk ingewikkeld en KLM bleef hardnekkig volhouden dat de wettelijke regeling voor overgang van onderneming niet op deze situatie van toepassing was.
Na jarenlange procedures is er eindelijk een einde gekomen aan de discussie. Volgens de rechter is duidelijk geworden dat er wel degelijk sprake is van overgang van onderneming. De piloten hebben dus recht op een dienstverband bij KLM en hoeven niet in arbeidsvoorwaarden achteruit te gaan.
Ondertekenen
Als werknemer is het heel moeilijk om te bepalen of er sprake is van de wettelijke regeling van overgang van onderneming. Niet alleen is het een juridisch lastig leerstuk, ook heb je als werknemer meestal geen inzicht in hoe een overname van (een deel van) een bedrijf precies is geregeld. Daarom is het moeilijk om vast te stellen wat je rechten zijn en of je een nieuw en minder voordelig arbeidscontract wel moet ondertekenen.
Gelukkig is een werkgever volgens de wet verplicht een werknemer te informeren over de overgang van onderneming en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Als je dit onduidelijk vindt, kunnen we bij Brandmeester deze informatie voor je opvragen bij je werkgever en juridisch toetsen wat je rechten zijn.
Twijfel je of er in jouw geval sprake is van overgang van onderneming? Of krijg je van je nieuwe werkgever een nieuwe arbeidsovereenkomst met minder goede voorwaarden voorgelegd? Twijfel dan niet en neem contact met ons op om je te laten adviseren. Bij Brandmeester zien we dit soort zaken vaak voorbijkomen. We kunnen je helpen zodat je er niet onnodig op achteruit gaat.