Het belang van consumentenrecht

Het is super leuk wanneer je online een product koopt, maar iets minder als het beschadigd aankomt. Hetzelfde geldt als je een product in de winkel koopt en dit na aanschaf niet meer goed werkt. Gelukkig bestaat het consumentenrecht. Maaarrrr… wat betekent dit eigenlijk?

Deze content is geblokkeerd

BrandMR gebruikt cookies op deze website. Om deze video te bekijken dien je je cookie instellingen aan te passen. Ga naar de cookie-instellingen en ga daar akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Youtube_Stap1.png

Waarom is consumentenrecht belangrijk?

Illustratie van een blije klant haar duimen omhoog

Het zorgt ervoor dat jij, de consument, beschermd wordt tegen oneerlijke praktijken en onbetrouwbare verkopers. Het geeft je het recht om op te staan tegen producten die niet aan de beloftes of de gewekte verwachtingen voldoen. Kortom, het is jouw juridische superkracht in de consumentenwereld.

En dát… is belangrijk, want hierdoor ben je als koper beschermd tegen vervelende scenario's en kom je niet voor verrassingen te staan.

In een perfecte wereld zou elke aankoop vlekkeloos verlopen. Maar jij en ik weten dat dit soms niet het geval is. Het consumentenrecht creëert daarom een balans tussen jou en de verkoper.

Herroepingsrecht

Een goed voorbeeld hiervan is het herroepingsrecht. Als je online, via de telefoon of zelfs op straat iets koopt, heb je 14 dagen bedenktijd en kan je de koop annuleren, zonder dat je een reden hoeft te geven. Dit recht om van gedachten te veranderen geldt voor zowel het kopen van spullen als voor het afnemen van diensten. En het mooie is, de verkoper mag hier geen beperkingen op leggen.

Daarnaast moet iedere professionele partij op grond van de wet diverse informatie aan jou als consument verstrekken. Denk bijvoorbeeld aan contactgegevens en de totale prijs van de zaken of diensten. Deze informatie moet juist, volledig en begrijpelijk zijn en voorafgaand aan jou worden gegeven. Voldoet de verkoper niet aan één of meerdere informatieplichten? Dan kan jij als koper in sommige gevallen aanspraak maken op 25% of 50% van de betaalde koopsom. Ook als het product volledig werkt en aan je verwachtingen voldoet. Wel zo geruststellend, toch?

Non-conformiteit

Als je iets koopt, heb je recht op een ‘deugdelijk’ product en aan een product dat aan de koopovereenkomst voldoet. In andere woorden: een product dat heel aankomt, zonder beschadiging én compleet is, maar ook over de kwaliteiten beschikt die de verkoper aangeeft en voldoet aan dat wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Voldoet het hier niet aan? Dan spreek je van non-conformiteit.

Het consumentenrecht is van ‘dwingend recht’. Dit betekent dat het consumentenrecht ook bescherming biedt als de koper en verkoper iets anders zijn overeengekomen. Spreek je van zo’n geval? Dan kan de koopovereenkomst van tafel worden geveegd.

Youtube_Stap2.png

Rechten van consument bij aankopen

Heb je ooit een product gekocht dat niet voldeed aan wat je is beloofd? Frustrerend, hè? Maar hier komt het goede nieuws: als consument ben je hiertegen beschermd. Maar wat betekent dit voor jou in de praktijk?

Wettelijke garantie

auto

Stel, je hebt via een professionele partij een nieuwe elektrische auto gekocht die belooft 400 kilometer te rijden, maar in werkelijkheid haalt hij maar 200 kilometer.

Feitelijk gezien voldoet de auto dan niet aan jouw verwachtingen. In zo’n situatie kan je beroep doen op de ‘wettelijke garantie’ en is de verkoper verplicht de auto kosteloos te herstellen of te vervangen. Ook als de verkoper zelf een beperkte of helemaal geen garantie heeft gegeven.

Rechten van consument bij aankopen

Heb je ooit een product gekocht dat niet voldeed aan wat je is beloofd? Frustrerend, hè? Maar hier komt het goede nieuws: als consument ben je hiertegen beschermd. Maar wat betekent dit voor jou in de praktijk?

Wettelijke garantie

Daarvoor moet je wel aantonen dat de auto bij aflevering al niet voldeed aan de verwachtingen. Soms is dit lastig te bewijzen, maar gelukkig helpt de wet de consument een handje met een bewijsvermoeden:

Als een product binnen één jaar na aflevering gebreken vertoont, wordt aangenomen dat het product bij aflevering al niet voldeed aan de overeenkomst en dus ‘non-conform’ is.

Youtube_Stap3.png

Hoe handel je bij een gebrek aan een product?

Stel, je hebt net een koptelefoon gekocht en het werkt niet zoals verwacht. Hoe moet je nu handelen als het gekochte product niet goed werkt, kapot gaat of niet aan je verwachtingen voldoet?

Zorg voor schriftelijk bewijs

inspectie formulier

Het is belangrijk dat je direct actie onderneemt. Stuur zo snel mogelijk een berichtje naar de verkoper om het probleem aan te kaarten. Vraag vriendelijk en expliciet of ze het product kunnen maken of vervangen. Je moet namelijk voldoen aan jouw klachtplicht. Dit betekent dat je op grond van de wet zo snel mogelijk en in ieder geval binnen niet al te lange tijd na ontdekking van het gebrek aan een product bij de verkoper aanklopt.

Doe dit altijd schriftelijk, zodat je bewijs hebt dat je jouw probleem op tijd hebt gemeld. Als je dit niet doet, dan loop je het risico al je rechten te verliezen.

Hoe handel je bij een gebrek aan een product?

Stel, je hebt net een koptelefoon gekocht en het werkt niet zoals verwacht. Hoe moet je nu handelen als het gekochte product niet goed werkt, kapot gaat of niet aan je verwachtingen voldoet?

Zorg voor schriftelijk bewijs

Het is belangrijk dat je direct actie onderneemt. Stuur zo snel mogelijk een berichtje naar de verkoper om het probleem aan te kaarten. Vraag vriendelijk en expliciet of ze het product kunnen maken of vervangen. Je moet namelijk voldoen aan jouw klachtplicht. Dit betekent dat je op grond van de wet zo snel mogelijk en in ieder geval binnen niet al te lange tijd na ontdekking van het gebrek aan een product bij de verkoper aanklopt.

Doe dit altijd schriftelijk, zodat je bewijs hebt dat je jouw probleem op tijd hebt gemeld. Als je dit niet doet, dan loop je het risico al je rechten te verliezen.

Wat als de verkoper niet reageert of niet wil helpen? Dan kun je een officiële ingebrekestelling sturen. Dit is een schriftelijke aanmaning waarin jij de verkoper nog een kans geeft om het probleem op te lossen, zonder extra kosten voor jou. Het opstellen van zo’n brief kan best lastig zijn, dus aarzel niet om hierbij advies in te winnen.

Als herstellen of vervangen niet mogelijk is, of als de verkoper niet reageert op je ingebrekestelling, kun je soms aanspraak maken op een lagere prijs van het product, vervangende schadevergoeding, of de koopovereenkomst ontbinden.

Bij dat laatste krijg je je geld terug en stuur je het non-conforme product retour. Dit kan alleen als het probleem écht groot is.

Product tóch houden?

Misschien kun je onderhandelen over een lagere prijs. Je mag het product dat niet aan de verwachtingen voldoet houden, terwijl je daarnaast een passende financiële compensatie van de verkoper ontvangt.

Als je besluit iemand anders het product te laten repareren, geef dit dan eerst schriftelijk door aan de verkoper, zodat je de reparatiekosten bij hem kan leggen.

Stel, alles is opgelost, maar later gaat het product wéér kapot. Dan kan het nodig zijn om de verkoper nogmaals officieel in gebreke te stellen, zodat hij het product weer kan herstellen of vervangen.

Youtube_Stap4.png

Ik kom er niet uit met de verkoper, wat nu?

Heb je een probleem met een product dat je hebt gekocht? Dan is het altijd het beste om het eerst samen met de verkoper op te lossen. Maarrr… soms kom je hier niet samen uit. In dat geval zijn er een aantal tips om je op weg te helpen.

Check eerst of je een rechtsbijstandverzekering hebt. Als dat zo is, perfect! Meld het probleem bij hen en zij zullen voor je belangen opkomen.

Win juridisch advies in

Het is daarnaast altijd verstandig om juridisch advies in te winnen of je te laten bijstaan in het geschil met de verkoper. Soms kan een enkele brief van een advocaat of jurist al wonderen doen. Veel juridische kwesties worden namelijk opgelost zonder dat er een rechter aan te pas komt.

Geen rechtsbijstandverzekering? Geen probleem, ik help je graag verder met een team van advocaten en juristen gespecialiseerd in consumentenrecht. Mocht het toch nodig zijn om verder te gaan, dan ben ik er voor jou om te onderhandelen over een regeling of om bijvoorbeeld een procedure bij de geschillencommissie te starten.

Doe de online check, zodat je direct weet welke advocaat je hierbij op weg helpt. Dit duurt maar één minuut.

Een laatste optie is de stap naar de kantonrechter, die zaken behandelt zoals arbeidsconflicten, problemen met je huur, issues met online aankopen of andere geschillen.

Al stap je niet zomaar naar deze rechter, omdat dit over het algemeen veel geld en tijd kost. Probeer daarom eerst te kijken of je eruit komt met ofwel de verkoper zelf ofwel een jurist die je bij de hand neemt.

Persoon die de online check doet

De eerste stap op weg naar een oplossing

Ervaren advocaten en juristen staan klaar om je te helpen. Als het te ingewikkeld voor je wordt of als je even niet meer weet hoe het nu allemaal verder moet. Door hun jarenlange ervaring weten ze precies hoe ze voor jouw belangen op moeten komen.

  • Effectief: snel hulp van een advocaat
  • Transparant: een vaste prijs, alles online
  • Kwaliteit: 50 jaar rechtshulpervaring
Ja, ik wil juridische hulp

Doe de check 088 018 84 05