Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld; online dating. Vrijgezel Tom wilde zich er ook maar eens aan wagen. Hij besloot zich aan te melden bij een datingsite. Althans, dat dacht hij. Het bleek een betaalde sekssite te zijn. Tom schreef zich snel uit, maar desondanks bleef deze vergissing hem achtervolgen.
“Ik schaam me wel een beetje voor dit verhaal,” zegt Tom heel eerlijk. Toegegeven, het was ook wel ‘een beetje dom’, zoals onze koningin Maxima ooit zei. Het begon nog allemaal zo onschuldig voor hem. “Ik wilde me een keer inschrijven bij een betaalde datingsite. Gewoon, om te kijken wat daar nou beter aan is dan onbetaalde sites. Inschrijven kostte maar € 8. Daarvoor wilde ik het wel proberen. Al snel kreeg ik in de gaten dat het helemaal geen ‘normale’ datingsite was. Het ging om betaalde seks. Dat wilde ik helemaal niet. Ik las in de voorwaarden dat ik nog een paar dagen bedenktijd had na inschrijving. Als ik me binnen die bedenktijd uit zou schrijven, kreeg ik m’n geld terug. Ik meldde me af, en dacht dat daarmee de kous af was.”
Incassobureau
Na een tijdje ontving Tom opeens een mailtje van een duister incassobureau uit Zwitserland. Of hij zijn inschrijfgeld, lidmaatschapsgeld plus incassokosten zo snel mogelijk kon betalen. Het ging om een bedrag van € 108. Tom negeerde het. Niet lang daarna kreeg hij een soortgelijk mailtje, nu van een kantoor uit Duitsland. “De toon was heel dreigend. Ze hadden het niet alleen over de openstaande kosten. Ze beweerden ook dat ze achter mijn adres zouden komen en op mijn bankrekening beslag konden leggen. Ik vertrouwde het niet helemaal. Op de radio had ik een reclamespot gehoord van BrandMR. Ik dacht, daar moet ik aankloppen met mijn probleem.”
Snel duidelijkheid
Tom maakte een dossier aan een kreeg de dag daarna een adviesgesprek met advocaat Gert den Haan. Die stelde Tom vrij snel gerust. “Ik had me netjes uitgeschreven binnen de bedenktijd, wat ik ook kon bewijzen. Die bureaus hadden dus helemaal geen recht mij die mails te sturen over achterstallige betalingen. Gert zei dat ik eventuele verdere berichten van die bedrijven gewoon kon negeren. Ergens wist ik dat wel, maar vond het fijn dat door BrandMR bevestigd werd. En ook zo snel. Binnen een dag had ik al duidelijkheid. Voortaan denk ik wel twee keer na voordat ik me op een website aanmeld.”