Na bijna twee jaar zonder baan kon Fien in januari 2023 eindelijk weer aan de slag bij een gemeente als personeels- en salarisadministrateur. Ze had een tijdelijk contract, en wist dat deze niet verlengd zou kunnen worden. Toch zag ze de beëindiging van het dienstverband niet aankomen.
Jarenlang werkte Fien met veel plezier in de zorg. In mei 2021 kwam er een forse reorganisatie in het ziekenhuis waar ze werkzaam was. Fien was een van de slachtoffers van deze reorganisatie. Na dat ontslag nam ze de tijd om zich te oriënteren op het vervolg van haar carrière. “Ik had lang in de zorg gewerkt, en om dan opeens geen baan meer te hebben, was best even wennen”, vertelt Fien. “In het begin was het wel prima, maar na een tijdje wil je je toch weer nuttig maken. Dan was het nog de vraag of ik terug de zorg inging of totaal iets anders wilde doen. Het werd dat laatste. Personeels- en salarisadministrateur is natuurlijk een kantoorbaan. Ook daar moest ik aan wennen, evenals het thuiswerken. Al snel merkte ik dat het me wel goed beviel.”
Fien kreeg bij de gemeente eerst een contract voor een half jaar. Beide partijen waren tevreden, dus werd haar contract met nog eens een half jaar verlengd. Maar vanaf dat moment begon er wrijving te ontstaan met haar werkgever. “Ik kreeg een andere functietitel met daarbij nieuwe werkzaamheden. Op zich geen probleem, maar niemand die me hielp om die nieuwe taken goed onder de knie te krijgen. Toen ik dat aangaf, kreeg ik te horen dat daar geen tijd voor was. Erg vreemd natuurlijk. Toch probeerde ik er zelf maar wat van te maken, want ik had het wel naar mijn zin.”
Ondanks dat Fien nauwelijks interesse voelde vanuit haar werkgever had ze niet het gevoel dat haar dienstverband erop zou zitten na het tweede half jaar. Bij een tijdelijk contract geldt een aanzegtermijn. Dat houdt in dat een werkgever uiterlijk één maand voor de einddatum van een contract moet aangeven of deze wordt verlengd. “De deadline naderde, en ik hoorde maar niets”, vertelt Fien. “Ik zag dat als een goed teken, want ik ging er niet vanuit dat ik op de laatste dag zou horen dat mijn contract niet verlengd zou worden. Dat bleek een naïeve gedachte. Precies één maand voor het einde van m’n contract kreeg ik het slechte nieuws te horen via een algemene mail.”
Fien baalde als een stekker. Dat haar contract opgezegd werd, oké. Maar dat het gebeurde op de laatst mogelijke dag én met een algemene mail, die naar haar en meerdere collega’s ging, vond ze not done. “Ik wilde het er niet bij laten zitten. De manier hoe het allemaal liep voelde gewoon niet goed aan. Ik besloot de hulp van BrandMR in te schakelen. Ze adviseerden mij om een dossier aan te maken. Daarna werd ik snel geholpen met een adviesgesprek.”
Tijdens het adviesgesprek met jurist Ellen de Graaf werd duidelijk dat de zaak van Fien weinig kans van slagen had. “Ellen legde me uit dat de manier waarop m’n werkgever het contract opzegde niet de schoonheidsprijs verdiende, maar dat het wettelijk gezien wel mag. Dus via een algemene mail én op de laatste dag. Natuurlijk baalde ik van die uitkomst. Maar ik was blij dat ik duidelijkheid had. BrandMR handelde snel en het contact was erg prettig. Zo hoefde ik niet lang in onzekerheid te blijven. Als ik ooit weer juridische hulp nodig zou hebben – met hopelijk een betere uitkomst – klop ik zeker weer aan bij BrandMR.”