Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Dan ben je op de goede pagina. Sommige vragen krijgen we vaker. Die beantwoorden we hieronder.

Verzekerd

Wij voeren de rechtsbijstand uit voor de volgende verzekeraars:

- De Goudse
- De Vereende
- De Zeeuwse
- JUWON

Ook als je via een gevolmachtigde partij bent verzekerd bij een van deze verzekeraars kun je bij ons terecht.

Ben je verzekerd bij De Goudse, De Vereende, De Zeeuwse of Juwon? We helpen je hier dan graag verder.

Ben je ergens anders verzekerd? Dan valt onze hulp helaas niet onder de dekking van je polis en krijg je de kosten hiervan niet terug van je verzekeraar. 

Zoek je buiten je verzekering om alsnog rechtsbijstand? Doe dan onze online check en kijk of we je verder kunnen helpen.

Ben je verzekerd bij De Goudse of De Zeeuwse? Doe dan onze online check.

Ben je verzekerd bij De Vereende of bij Juwon? Dan kun je een nieuwe zaak aanmelden door online het aanmeldformulier in te vullen. Vul alle vereiste velden uit het aanmeldformulier goed in. Dan kunnen we je zaak zeker in behandeling nemen.

Je kunt ook een e-mail en eventuele kopieën van je originele stukken sturen naar:

nieuwemelding@brandmr.nl (maximale grootte 25 MB). 

Of naar: 

BrandMR BV

Oude Middenweg 17

2491 AC Den Haag

Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag. Je kunt ons telefonisch bereiken op 088 018 85 00 en via de chat (op werkdagen van 08:30 tot 17:30 uur). Buiten kantooruren kun je ook een bericht achterlaten via onze chatfunctie. We nemen dan op een later tijdstip contact met je op.

Als je een zaak aanmeldt, kijken we eerst of je verzekerd bent bij Juwon en of je zaak ook gedekt wordt door je verzekering. Dit hoor je uiterlijk binnen vijf werkdagen van ons. Meestal krijg je voor die tijd al een inhoudelijke reactie van de advocaat die je zaak in behandeling neemt.

Bij Brandmeester werken we op de volgende manier:

1. Dekking
Als je de online check hebt gedaan of het formulier hebt ingevuld, beoordelen wij of je zaak gedekt is. Is je vraag gedekt door je rechtsbijstandverzekering? Dan neemt een van onze advocaten je zaak in behandeling.

2. Persoonlijk advies
Samen bepalen jullie wat de beste strategie is om de zaak aan te pakken en welke acties jullie gaan ondernemen. Ook bespreek je met je advocaat welke uitkomst je kunt verwachten.

3. Onderhandeling of bezwaar
Je advocaat of jurist gaat voor je in gesprek en zorgt ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt. Alle afspraken leggen we waterdicht voor je vast.

4. Procederen of in beroep gaan
Naar de rechter gaan we alleen als dat echt nodig is. Dit komt maar weinig voor. Maar als dit het geval is, staat je advocaat je bij van a tot z.

Daarnaast maak je met je advocaat een aantal afspraken over hoe het contact verloopt (bijvoorbeeld per e-mail of telefonisch) en welke reactietijd je kunt verwachten. Al deze afspraken slaan we op in je dossier. Je advocaat houdt het overzicht over de hele gang van zaken en laat je steeds weten hoe je zaak verloopt.

Bij Brandmeester willen we dat je altijd goede hulp ontvangt. Daarom werken we volgens de Kwaliteitscode Rechtsbijstand. In het kort betekent dit dat we altijd het belang van jou als klant voorop stellen. Zo communiceren we tijdig en op een heldere manier met je en zetten we altijd goed opgeleide rechtshulpverleners voor je in.

En natuurlijk horen we ook graag van jou hoe jij onze dienstverlening ervaart. Want van niemand leren we meer dan van onze klanten. Eind 2023 zal je hier een verslag over onze leerpunten van 2023 vinden. En zes weken na afronding van je zaak sturen we je een klanttevredenheidsonderzoek. Zo kunnen we nog beter beoordelen of je daadwerkelijk tevreden met ons bent.

Klanten beoordeelden Brandmeester in het vierde kwartaal van 2023 met een 8,3. De NPS-score - die de tevredenheid van klanten meet - is voor Brandmeester 45,3. Dit wordt gezien als 'uitstekend'.

Als je al een dossier bij ons hebt, kun je rechtstreeks contact opnemen met je rechtshulpverlener. Ook kun je een e-mail sturen naar dossier@brandmr.nl (maximale grootte 25 MB). Vermeld in het onderwerp je dossiernummer.

Voor het aanmelden van een nieuwe zaak maak je gebruik van het aanmeldformulier op deze site.

Je kunt ons ook bellen op nummer 088 018 85 00 (voor het lokale tarief). Op werkdagen zijn we bereikbaar tussen 08:30 en 17:30 uur. Gemiddeld neemt er binnen één minuut iemand op. Bij drukte kan dit oplopen tot maximaal vijf minuten. Als je geen tijd hebt om aan de lijn te blijven, kun je er ook voor kiezen om een boodschap achter te laten zodat wij je terug kunnen bellen.

We doen altijd ons best om je zo snel mogelijk te helpen. Heb je net een nieuwe zaak gemeld? Dan ontvang je van ons binnen een werkdag een dossiernummer. Een inhoudelijke reactie op je zaak en de dekking hiervan krijg je binnen vijf werkdagen.

Wil je teruggebeld worden bij een lopende zaak? Dan bellen we je altijd uiterlijk de volgende werkdag terug.

Heb je andere vragen of klachtenmeldingen? Dan reageren we altijd binnen vijf werkdagen.

Wil je contact met je eigen rechtshulpverlener? Dan kun je het best hier onderling iets over afspraken.

Soms is degene die je zaak behandelt even niet bereikbaar. Bijvoorbeeld omdat hij of zij bij een zitting aanwezig is, parttime werkt of met een andere klant in gesprek is. Vaak word je dan doorverbonden naar een collega die een notitie kan maken of je vraag misschien al kan beantwoorden.

Als je rechtshulpverlener voor een korte tijd niet te bereiken is, kun je het best een voicemail inspreken. Onze advocaten en juristen krijgen hier meteen een melding van op hun telefoon en in hun e-mail en bellen je dan zo snel mogelijk terug. Een e-mail sturen is natuurlijk ook altijd mogelijk.

Is het nodig om voor je zaak een advocaat in te schakelen? Bijvoorbeeld omdat er een gerechtelijke procedure moet worden gevoerd? Dan heb je recht op vrije advocaatkeuze. Je zaak is dan in goede handen bij een advocaat van Brandmeester.

Wil je toch liever niet dat je zaak behandeld wordt door een van onze advocaten? Dan kun je ook een eigen advocaat kiezen. Doe dit altijd in overleg met ons. Wij geven dan binnen de grenzen van je polis de opdracht aan de advocaat van je keuze. Kijk hier als je meer wil weten hierover.

Onze rechtshulpverleners handelen altijd in jouw belang. Toch kan het voorkomen dat je het niet eens bent met het standpunt van je advocaat of jurist of met de voorgestelde aanpak. Als jullie er samen niet uitkomen, kun je gebruik maken van de geschillenregeling. Een onafhankelijke advocaat kijkt dan naar de punten waar jullie het niet over eens zijn en geeft een bindend advies. Wij schakelen deze advocaat in en nemen de kosten van het advies voor onze rekening. Kijk hier voor meer informatie.

Wat vervelend dat je niet tevreden bent! Je kan met klachten of feedback altijd terecht bij je rechtshulpverlener. Komen jullie er samen niet uit? Laat het ons dan weten.

De advocaten en juristen die in dienst zijn bij Brandmeester voldoen allemaal aan de opleidingsverplichtingen die er voor hun functie gevraagd worden. Zij volgen jaarlijks minimaal 20 uur aan permanente educatie (20 PO-punten).

Verder staan onze advocaten voor zover zij daartoe verplicht zijn geregistreerd in het rechtsgebiedenregister. Een overzicht van onze advocaten en de rechtsgebieden waaronder zij geregistreerd staan, vindt u hier. Onze advocaten en juristen treden op voor hun werkgever Brandmeester en voor personen, bedrijven en organisaties die voor rechtsbijstand verzekerd zijn bij een van de bij Brandmeester aangesloten verzekeraars. Daarnaast treden onze advocaten en juristen ook op voor niet-verzekerden.

Wij maken geen gebruik van een (stichting) derdengeldenrekening.

Het verzekeren en het verlenen van rechtshulp zijn kwesties van vertrouwen. Zo moeten wij erop kunnen vertrouwen dat jij ons altijd correct informeert. Toch komt het weleens voor dat iemand ons bewust onjuist informeert.

Brandmeester vindt dit misbruik van vertrouwen onaanvaardbaar. Hebben wij een vermoeden van fraude? Dan zal de betrokken advocaat of jurist zich niet meer met de zaak bezighouden. Onze fraudecoördinator gaat vervolgens onderzoeken of er echt sprake is van fraude.

Dit zijn de maatregelen die wij kunnen treffen als er fraude is gepleegd:

- We stoppen de behandeling van de zaak onmiddellijk;

- We vorderen alle gemaakte kosten terug;

- We nemen de verzekerde of verzekeringnemer op in onze interne incidentenregistratie;

- We doen aangifte bij de politie;

- We lichten de betrokken rechtsbijstandsverzekeraar in.

In het laatste geval is het aan je verzekeraar welke gevolgen zij hier verder aan verbindt. Zo kan zij al je andere polissen direct opzeggen en je opnemen in een databank die door de Stichting Centraal Systeem (CIS) wordt beheerd (www.stichtingcis.nl). Deze stichting heeft als doel de gehele verzekeringsbranche te beschermen tegen verzekeringsmisbruik. Deze informatie zullen andere verzekeraars gebruiken bij de vraag of zij bereid zijn een nieuwe polis met je af te sluiten.

Als wij een maatregel treffen en je rechtsbijstandsverzekeraar daarover informeren, ontvang je daar altijd een brief over.