Wat is een contractgeschil?

Of het nu gaat om een niet-nagekomen levering, of een niet-betaalde factuur; elke overeenkomst kan uitdraaien op een conflict. Het is daarom essentieel om te weten hoe je hier krachtig en geïnformeerd op reageert.

Deze content is geblokkeerd

BrandMR gebruikt cookies op deze website. Om deze video te bekijken dien je je cookie instellingen aan te passen. Ga naar de cookie-instellingen en ga daar akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Youtube_Stap1.png

Wanneer spreken we van een contractgeschil?

Illustratie van een persoon die vragen heeft bij haar contract

Een contractueel geschil duikt op wanneer minstens één partij vindt dat de afspraken van een contract niet zijn nagekomen. Denk aan onenigheid over de leveringstermijn van een product.

Bijvoorbeeld: je hebt een overeenkomst gesloten met een bedrijf gespecialiseerd in zonnepanelen, waarin staat dat je betaalt voor de aanschaf, het leveren en het plaatsen van zonnepanelen. Volgens dit contract zou het bedrijf binnen zes weken na jouw aanbetaling zonnepanelen leveren en installeren op het dak van je huis.

Je hebt de aanbetaling voldaan, maar acht weken zijn voorbij en er zijn nog steeds geen zonnepanelen geleverd. Laat staan het installeren ervan. In zo’n situatie spreek je van een contractgeschil, wat kan leiden tot een reeks aan juridische consequenties.

Met kennis over contractgeschillen kun je hier proactief en gepast op reageren, waardoor je ook het risico op verdere onenigheid verkleint. En je voorkomt dat je onnodige kosten maakt of jezelf verwikkeld in tijdrovende procedures.

Youtube_Stap2.png

Het belang van contractenrecht

Renovatie droomkeuken

Contracten vormen de ruggengraat van vrijwel elke zakelijke transactie en persoonlijke overeenkomst die je aangaat. Maar wat gebeurt er als die ruggengraat breekt en een overeenkomst niet loopt zoals gepland?

Daarvoor is het contractenrecht. Dit geeft, simpel gezegd, aan hoe overeenkomsten tussen partijen tot stand komen, uitgevoerd moeten worden, en hoe je ermee omgaat als zaken niet volgens plan verlopen.

Het zorgt ervoor dat afspraken niet alleen worden gemaakt, maar ook nageleefd. En als dingen misgaan, biedt het gereedschap om het conflict op te lossen.

Het vormt dan ook dé basis van alle juridische overeenkomsten tussen partijen. Dat is essentieel, want het biedt een duidelijk kader voor zowel het aangaan van afspraken als het oplossen van geschillen.

Stel je voor, je hebt een contract gesloten met een aannemer voor de renovatie van je droomkeuken. Volgens de overeenkomst zou de keuken binnen drie maanden volledig gerenoveerd zijn, inclusief nieuwe installaties, een modern kookeiland en aangepaste verlichting. Na vier maanden zijn alleen de basis installaties aangebracht en de verdere werkzaamheden op een laag pitje gezet.

Ondanks de herhaalde verzoeken en gesprekken met de aannemer, is er geen vooruitgang te zien. De aannemer geeft vage excuses over vertragingen en belooft steeds dat het werk ‘binnenkort’ wordt voltooid.

Ingebrekestelling

Dat is natuurlijk vervelend, maar als je in zo’n situatie zit, kan je de aannemer een ingebrekestelling sturen. Hierin vermeld je duidelijk de afspraken uit de overeenkomst en de specifieke tekortkomingen in de nakoming daarvan door de aannemer.

Je geeft ‘m dan een redelijke termijn - zeg twee weken - om de tekortkomingen te herstellen en de keuken af te maken. Je benadrukt dat, mocht dit niet gebeuren, je genoodzaakt bent om juridische stappen te ondernemen om óf het contract te ontbinden óf vervangende schadevergoeding te eisen, zodat je een derde partij kunt inschakelen om de keuken af te ronden.

In bepaalde situaties is het niet nodig om een ingebrekestelling te sturen. Dit geldt wanneer nakoming van het contract blijvend onmogelijk is, wanneer er een expliciete deadline is afgesproken die al verstreken is, of als de tegenpartij duidelijk heeft gemaakt de overeenkomst niet te willen nakomen.

Contract ontbinden

In dit soort gevallen kun je direct overgaan tot het ontbinden van het contract, of het eisen van vervangende schadevergoeding. Maar voordat je verdere stappen onderneemt, is het verstandig om eerst juridisch advies te vragen.

Door meer info te hebben over het contractenrecht, weet jij zo op tijd dit soort risico’s te beperken en kan je hierop efficiënt reageren. Wat je op de lange termijn niet alleen veel tijd scheelt, maar ook geld bespaart.

Youtube_Stap3.png

De stappen bij een contractgeschil

De stappen

Wanneer je te maken krijgt met een contractgeschil, is het belangrijk om gestructureerd en doordacht te handelen. Hier zijn de stappen die je kunt zetten:

Als eerst is het belangrijk om helder te communiceren. Zorg voor open lijnen en een transparant gesprek gedurende het opstellen van een contract. Als je niet zeker bent over bepaalde voorwaarden, vraag dan om verduidelijking.

Vraag om juridisch advies

Voordat je verdere stappen onderneemt, is het verstandig om juridisch advies te vragen. Een specialist kan helpen om je situatie te beoordelen en kan je advies geven over de beste vervolgstappen. Dit is waar wij je kunnen helpen, door deskundig advies en begeleiding te bieden. Wil je hier meer over weten? Doe de online check in één minuut.

Vervolgens schrijf je een ingebrekestelling onder begeleiding van een jurist naar de partij die de afspraken niet is nagekomen. Dit geeft de andere partij de kans om het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen.

Verzuim: afspraken worden niet nagekomen

Doen ze dat niet? Dan bevinden ze zich in verzuim, wat feitelijk betekent dat ze officieel de afspraken niet nakomen. En dát… opent de deur voor jou om verdere stappen te ondernemen.

Verzuim kan ook ontstaan zonder het insturen van een ingebrekestelling. Soms kan uit het gedrag van de tegenpartij al duidelijk zijn dat zij hun verplichtingen niet nakomen. Bijvoorbeeld door bepaalde uitlatingen of acties die aangeven dat die partij niet van plan is om aan de contractuele verplichtingen te voldoen.

Belangrijk is het bewaren van alle communicatie en pogingen om het geschil op te lossen. Denk aan kopieën van het contract, de ingebrekestelling, en alle overige correspondentie. Dit kan waardevol zijn als het geschil uit de hand loopt.

Oplossingen zónder rechter

Het kan ook zinvol zijn om voor mediation of arbitrage te kiezen om het geschil op te lossen. Dit is wel afhankelijk van het contract en de situatie. Hiermee los je het conflict op zonder daarbij de rechter in te schakelen. Deze vormen van geschillenbeslechting kunnen vaak een snellere en minder kostbare oplossing zijn.

Kom je er alsnog niet uit? Dan kan je met de laatste stap een rechtszaak aanspannen. Door deze stappen te volgen, kun je jezelf in een sterkere positie zetten om een contractgeschil effectief aan te pakken.

En onthoud: Het is altijd het beste om te proberen een geschil op te lossen door het gesprek aan te gaan en te onderhandelen. Maar als dat niet mogelijk is, zorgen deze stappen ervoor dat je goed bent voorbereid en je je rechten weet te beschermen!

Persoon die de online check doet

De eerste stap op weg naar een oplossing

Ervaren advocaten en juristen staan klaar om je te helpen. Als het te ingewikkeld voor je wordt of als je even niet meer weet hoe het nu allemaal verder moet. Door hun jarenlange ervaring weten ze precies hoe ze voor jouw belangen op moeten komen.

  • Effectief: snel hulp van een advocaat
  • Transparant: een vaste prijs, alles online
  • Kwaliteit: 50 jaar rechtshulpervaring
Ja, ik wil juridische hulp

Doe de check