De aansprakelijkheid van de aannemer ná oplevering

Sinds 1 januari 2024 is de wetgeving over de aansprakelijkheid van een aannemer na de oplevering van werk aangepast. Deze nieuwe wet is van toepassing op alle aanneemovereenkomsten die zijn gesloten op of na de ingangsdatum van de wet. De eerste geschillen die onder het nieuwe recht vallen beginnen op te komen. Goed om dus nog even onder elkaar te zetten hoe de aansprakelijkheid van de aannemer ná oplevering voorheen geregeld was en wat er is veranderd.

Het oude recht

Het oude recht over de aansprakelijkheid was voor een aannemer relatief gunstig. Na oplevering kon de aannemer niet meer aansprakelijk gehouden worden voor gebreken die de opdrachtgever bij de oplevering niet ontdekte, maar wel redelijkerwijs had moeten ontdekken. Wat voor gebreken dat zijn, was afhankelijk van de deskundigheid van de opdrachtgever. Iemand met veel verstand van zaken zou sneller een mankement kunnen signaleren dan iemand die geen verstand heeft van bouw. Had de opdrachtgever een gebrek bij de oplevering moeten ontdekken, maar is dat niet gebeurd? Dan was de aannemer daarvoor na de oplevering niet meer aansprakelijk.

Het nieuwe recht

MKB illustratie bouw en bedrijfsruimte

Sinds vorig jaar is de aansprakelijkheid van aannemers na de oplevering aangescherpt. Deze aanscherping geldt alleen voor de aanneming van bouwwerken. Voor alle andere vormen blijft het oude recht gelden.
Volgens het nieuwe recht is de aannemer aansprakelijk voor alle gebreken die bij de oplevering niet zijn ontdekt, tenzij de aannemer het gebrek niet heeft veroorzaakt. De deskundigheid van de opdrachtgever is dus niet meer doorslaggevend.

Het risico wordt bij de aannemer gelegd: die moet je kunnen bewijzen dat een gebrek er op het moment bij oplevering nog niet was. Het is daarom verstandig om een proces-verbaal van oplevering op te stellen. Daarin worden eventuele gebreken zo nauwkeurig mogelijk vastgelegd.

Kan ik afwijken?

Het is soms mogelijk om af te wijken van deze nieuwe wetgeving, maar niet als de opdrachtgever een consument is. Afwijken kan alleen bij een professionele opdrachtgever. Bovendien moet er in de overeenkomst nadrukkelijk zijn benoemd dat er afgeweken wordt. Het is nooit voldoende om een afwijking alleen in de algemene voorwaarden op te nemen.

Persoon die de online check doet

Vragen?

Ben je aannemer en wil je graag advies over jouw aansprakelijkheid voor gebreken na de oplevering of wil je afwijken van de wettelijke regeling? Neem gerust contact met ons op. Bij BrandMR staan we voor je klaar.

Meer informatie

Lees ook

Meerwerk (square)

Meerwerk: moet mijn klant wel of niet betalen?

BrandMR | Geschil | aannemer | betaling
Jeroen Bakker
Overeenkomst van opdracht opzeggen (square)

Overeenkomst van opdracht opzeggen: hoe pak je dat aan?

BrandMR | opdrachtovereenkomst | overeenkomst | contract
Jeroen Bakker

Actueel

Schade aannemer (square)

Is een aannemer altijd verantwoordelijk voor schade die hij maakt?

BrandMR | Aansprakelijkheid | Gebreken | aannemer
Robin van Beem
zzp en loondienst (square)

Zzp en loondienst combineren: wat zijn de mogelijkheden?

BrandMR | zzp'ers | arbeidsovereenkomst | loondienst
Anne van Glabbeek
Ontslag tijdens ziekte (square)

Ontslag tijdens ziekte: wat zijn de regels?

BrandMR | UWV | Ziekte | Ontslag
Anne van Glabbeek

Doe de check