Geleverde producten terugvragen I: recht van reclame
In sommige gevallen kan je de door jou geleverde en onbetaald gebleven producten aan de curator terugvragen. Dit is een mogelijkheid als je het vermoeden hebt dat deze producten nog bij je klant liggen. Dit wordt ook wel het recht van reclame genoemd. Daarvoor gelden een aantal voorwaarden en strikte termijnen. Oefen jij het recht van reclame terecht uit, dan is de curator verplicht om deze producten aan jou terug te geven. Uitoefening van het recht van reclame kan er ook toe leiden dat de curator besluit om jouw producten te houden. Maar dan zal hij of zij wel je facturen moeten betalen of daar zekerheid voor moeten stellen.
Geleverde producten terugvragen II: eigendomsvoorbehoud
In sommige gevallen kan je een beroep doen op een eigendomsvoorbehoud. Dit houdt in dat je eigenaar blijft van de door jou geleverde producten totdat je klant deze producten heeft betaald. Een eigendomsvoorbehoud moet wel zijn opgenomen in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden die van toepassing zijn. In de praktijk is er – vaak zonder dat gebruikers dat weten – in veel algemene voorwaarden een eigendomsvoorbehoud opgenomen. Kun je daarop een beroep doen, dan kan je in principe de door jou geleverde producten terugvorderen bij de curator.
Nakoming vragen
Bij een overeenkomst met een failliete klant die nog niet of niet geheel door beide partijen is nagekomen, kan je de curator een redelijke termijn stellen. Binnen deze termijn moet de curator dan meedelen of hij of zij de overeenkomst wil voortzetten. In sommige gevallen kan de curator er belang bij hebben dat de overeenkomst wordt voortgezet. In dat geval zal hij of zij wel zekerheid voor betaling moeten stellen.
Bestuurdersaansprakelijkheid
In het geval dat je failliete klant een rechtspersoon is, kan je in uitzonderlijke gevallen de bestuurder van je failliete klant privé aansprakelijk stellen. Dan moet je de bestuurder wel een persoonlijk ernstig verwijt kunnen maken.
Aanspraak maken op betaling na einde van het faillissement
In sommige gevallen kan je na het einde van het faillissement weer aankloppen bij je klant en om betaling van je facturen vragen. Dit kan alleen als je klant een natuurlijke persoon is (dit kan ook een eenmanszaak zijn) en het faillissement niet wordt omgezet in een WSNP-traject.
Vordering indienen
De curator brengt alle schulden van je klant in kaart en zal alle vermogensbestanddelen te gelde maken. Aan het eind van het faillissement bekijkt hij of zij of er voor de bij hem bekende crediteuren een uitkering beschikbaar komt. Daarom is het altijd aan te bevelen om een vordering bij de curator in te dienen. Soms ontvang je als schuldeiser aan het einde van een faillissement een deelbetaling op je facturen. Het is uiteraard zonde om dit te laten schieten.
Vraag het BrandMR
Dit zijn slechts een aantal van de rechten die je bij een failliete klant kan uitoefenen. Het is altijd van belang om deze rechten zo snel mogelijk uit te oefenen.
Heb je nog vragen of wil je weten wat je mogelijkheden zijn bij een faillissement van je klant? Schakel dan Brandmeester in. Een van onze advocaten kan je hier zeker meer over vertellen en je verder helpen met een deskundig advies. En altijd voor een vaste prijs. Doe de gratis online check en ervaar het zelf.