Wanneer van toepassing?
Algemene voorwaarden zijn slechts van toepassing als er wordt voldaan aan twee vereisten:
- Je klant moet de toepasselijkheid van jouw algemene voorwaarden (impliciet) hebben aanvaard. Voor deze toepasselijkheid is het voldoende dat je klant weet dat er algemene voorwaarden zijn en dat hij of zij er (impliciet) mee instemt dat deze op de overeenkomst van toepassing zijn. Het is niet vereist dat je klant bekend is met de inhoud van je algemene voorwaarden. Aanvaarding van algemene voorwaarden kan door ondertekening maar kan soms ook mondeling gebeuren of uit gedragingen worden afgeleid.
- Je klant moet voor of bij het sluiten van de overeenkomst een redelijke mogelijkheid hebben om kennis te nemen van de algemene voorwaarden. Als deze mogelijkheid niet wordt geboden, zijn de volledige algemene voorwaarden vernietigbaar en kan je daar geen beroep op doen. Dit kan worden voorkomen door te voldoen aan de informatieplicht die uit de wet volgt.
In de eerste plaats voldoe je aan je informatieplicht als je de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan je klant hebt gegeven. Hierbij kan je denken aan het fysiek overhandigen van een papier waarop de algemene voorwaarden zijn weergegeven maar ook aan toezending daarvan per post. Het vermelden van de algemene voorwaarden op de factuur of de afleverbon is in principe te laat omdat deze meestal pas na het sluiten van de overeenkomst worden verstrekt.
In uitzonderlijke gevallen kan je voldoen aan deze eis door vóór de totstandkoming van de overeenkomst aan je klant bekend te maken dat de algemene voorwaarden bij jou ter inzage liggen of bij een bepaalde Kamer van Koophandel of de griffie van een gerecht zijn gedeponeerd en dat zij op verzoek zullen worden toegezonden. Maar dit is alleen voldoende als overhandiging redelijkerwijs niet mogelijk is (bijvoorbeeld doordat er sprake is van praktische belemmeringen).
In de tweede plaats kan je aan deze eis voldoen door elektronische terbeschikkingstelling van de algemene voorwaarden. Als een overeenkomst elektronisch wordt gesloten (bijvoorbeeld via een website of per e-mail) kan je de algemene voorwaarden langs de elektronische weg ter beschikking stellen. Dit moet zo gebeuren dat je klant deze kan opslaan zodat ze toegankelijk om later nog eens in te zien. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan toezending per e-mail (als bericht of als bijlage).
Als de overeenkomst niet elektronisch tot stand komt maar gewoon fysiek, dan is voor het elektronisch ter beschikking stellen de uitdrukkelijke instemming van je klant vereist. In uitzonderlijke gevallen kan je ook aan je informatieplicht voldoen door vóór het sluiten van de overeenkomst aan je klant bekend te maken waar hij de voorwaarden elektronisch kan inzien en dat je de voorwaarden op verzoek zal toezenden. Hiervan zal echter niet snel sprake zijn.
Dienstverrichters - die onder de Dienstenrichtlijn vallen – kunnen juist weer eerder aan de informatieplicht voldoen en wel door:
- de algemene voorwaarden op eigen initiatief te verstrekken;
- de algemene voorwaarden gemakkelijk toegankelijk te maken voor de klant op de plaats waar de dienst wordt verricht of de overeenkomst wordt gesloten;
- de algemene voorwaarden gemakkelijk elektronisch toegankelijk te maken voor de klant op een meegedeeld adres (bijvoorbeeld een verwijzing naar een website);
- de algemene voorwaarden op te nemen in alle aan de klant verstrekte documenten waarin deze diensten in detail worden beschreven.
Bij de toepasselijkheid van algemene voorwaarden moet dus altijd maatwerk worden geleverd.
Vraag het Brandmeester
Heb je nog vragen of wil je weten of jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn op jouw overeenkomsten? Of wil je weten hoe jij jouw algemene voorwaarden rechtsgeldig van toepassing kan laten verklaren op jouw overeenkomsten/offertes? Schakel dan Brandmeester in. Eén van onze advocaten kan je hier dan meer over vertellen en daarover adviseren. En altijd voor een vaste prijs. Doe de gratis online check en ervaar het zelf.